مشاوره روانشناسی
خود ارضایی چگونه انجام میشود؟
چهار شنبه 2 خرداد 1397 ساعت 14:33 | بازدید : 158 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

 

خود ارضایی  با انگیزه تحریک اندام جنسی به منظور ارضای میل جنسی صورت می گیرد و تا وقتی که به برون ریزی منجر شود ادامه خواهد داشت .

خودارضایی در مقابل روابط جنسی دوطرفه محافظت نشده به عنوان روشی سالم و ایمن درنظر گرفته می شود .

در این متن می خواهیم به پاسخ این سوال بپردازیم , چگونه خودارضایی کنیم پسران معمولا بیش تر از دختران این عمل را انجام می دهند .

خود ارضایی چگونه انجام میشود ؟ در این عمل آمیزش و رابطه جنسی شبیه سازی می شود بدین صورت که در مردان با نگه داشتن آلت بصورت تقریبا محکم در دست و حرکت دست به سمت جلو و عقب انجام می شود این امر تا رسیدن به اوج لذت جنسی ادامه پیدا می کند و در زنان هم اغلب از طریق مالش این اتفاق می افتد , برای برخی زنان تنها راه رسیدن به اوج لذت و ارگاسم خودارضایی است .

تفاوت خودارضایی در مردان و زنان

همانطور که گفته شد این عمل در خانم ها نسبت به آقایان کمتر انجام می شود و این در حالی است که روش های خود ارزایی در خانم ها بسیار بیش تر از آقایان است .

آقایان در مقایسه با خانم ها خودارضایی را در سنین پایین تری شروع می کنند و در اکثر موارد به یک نیاز درونی تبدیل شده که ترک کردن آن برایشان بسیار دشوار خواهد بود و در برخی موارد هم به اعتیاد جنسی ختم می شود که پیامدهای منفی زیادی خواهد داشت .

خود ارضایی در کودکان 

خودارضایی در کودکان و سنین پایین یکی از چالش های پیشروی والدین است که با تربیت صحیح جنسی می توانند تا حد زیادی از این مسئله جلوگیری کنند چرا که سبب بسیاری از بیماری های روحی در نوجوانی و جوانی شان خواهد شد .

از جمله مشکلاتی که خودارضایی برای نوجوانان به وجود می آورد : 

 

  • افسردگی 
  • ضعف حافظه 
  • خشم و اضطراب
  • گوشه گیری 
  • و ..

 

موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تاثیر بی انگیزگی در نوجوانان
سه شنبه 28 آذر 1396 ساعت 10:59 | بازدید : 177 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

ایجاد انگیزه در نوجوان :

ایجاد انگیزه در نوجوان و راههای آن :

چگونه در نوجوانان ایجاد انگیزه کنیم ؟

راههای ایجاد انگیزه در نوجوان چیست ؟

 

یکی از سخت ترین شرایطی که ممکن است برای هر والدینی پیش آید مشاهده بی انگیزگی در نوجوان خود است .

 

 

راههای ایجاد انگیزه در نوجوان :

در قدم اول سعی کنید نوجوان خود را تشویق کنید که در مورد آینده خود فکر کند و هدفهایی را داشته باشد و به بینش دهید که تصمیم امروز او در آینده او تاثیر خواهد داشت تا متوجه شود که اگر امروز تلاش نکند آیند های نخواهد داشت .

 

چگونگی ایجاد انگیزه در نوجوان :

به نوجوان خود بگویید که از او توقع دارید که مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرد و در حال حاضر شغل او رفتن به مدرسه است که او باید این امر را جدی بگیرد و از این فرصت استفاده کند و در این مورد پاسخگو باشد .

 

از او بخواهید که خودش نیز برای حل مشکل بی انگیزگی خود راه حلی پیشنهاد دهد و از او بپرسید که چرا اینقدر ناراحت هست ؟

این نکته را در نظر داشته باشید که امکان ابتلا به اختلال های یادگیری خاص و کم بودن ضریب هوش وجود دارد .

همچنین سعی کنید هرگز بیش از حد واکنش نشان ندهید چراکه در صورت جهت گیری برای ایجاد انگیزه فشار زیادی به او وارد می کنید و در این صورت همه ی تلاشهای شما بی نتیجه می شود .

در همه شرایط صبرکنید و حوصله داشته باشید تا ببینید او در خود تحولی ایجاد می کند .

 

مشاوره تلفنی :

 

در صورتی که به نوجوان خود آموزش های لازم را برای ایجاد انگیزه دادید تا چگونه از فرصت های خود استفاده کند و بدنبال راههای بیشتری در این خصوص بودید می توانید به مرکز مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان مراجعه کنید و یا با مرکز مشاوره تلفنی و انلاین تماس بگیرید .

 

 


موضوعات مرتبط: نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فشارهای موجود در نظام تحصیلی بر نوجوان
سه شنبه 21 آذر 1396 ساعت 10:22 | بازدید : 185 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

فشارهای روانی و تاثیر آن بر رشد نوجوان

 

فشارهای روانی چه تاثیری بر روند رشد نوجوان می گذارد ؟

فشار هایی که در نظام آموزشی و تحصیلی وجود دارد چه اثری بر رشد نوجوان دارد ؟

 

در دنیای پر تلاطم امروز ، رشد نوجوانان بر اساس استانداردها و یا حداقل روال طبیعی خیلی هم ساده نیست . نوجوان امروزی  در جامعه و فضایی بزرگ می شود که همیشه مورد تهدید برای جنگ بوده و نگرانی های زیادی از جمله اقتصاد نابسامان دارد .

فشارهای روانی که نوجوان در آن دست و پنجه نرم میکند بر رشد او و روند آن تاثیری زیادی می گذارد . به طور کلی نوجوانی که دوره ای بین کودکی و بزرگسالی و به نوعی بلاتکلیفی در وضعیت سن است ، بالقوه فشارهای روانی از جمله اضطراب دوران نوجوانی ، استقلال طلبی نوجوان و پیدا کردن هویت جنسی را داراست حال در نظر بگیرید که نوجوان در شرایط خانوادگی نامناسبی باشد برای مثال با مقوله ی طلاق والدین روبرو بوده و یا با مشکلات اقتصادی و فقر سروکله داشته باشد ، چقد تحت فشار روانی بیشتری خواهد بود ؟!

همه ی این مشکلات رفته رفته بر رشد نوجوان و عملکردهای مختلف او از جمله عملکرد تحصیلی تاثیر منفی خواهد گذاشت . در این میان فشارهای موجود در نظام تحصیلی خود می تواند جداگانه روان نوجوان را برهم بزند . فشار هایی که در محیط مدرسه و دانشگاه از سوی دوستان نوجوان  وجود دارد که بعضا به زندگی نوجوان سمت و سویی خاص می دهد از جمله آلوده شدن نوجوان به مواد مخدر . و یا خود معلمان و اساتید گاها در خواست ها و تکالیف افراطی به همراه تهدید و ارعاب از نوجوانان دارند که عامل فشار روانی سهمگینی بر نوجوان است .

تنها کسی که می تواند منجی واقعی برای نوجوان در این برهه ها و فشار های روانی باشد ، خانواده و پدر و مادر است .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تغذیه مناسب فصل امتحانات چیست ؟
سه شنبه 21 آذر 1396 ساعت 13:21 | بازدید : 193 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

تغذیه مناسب فصل امتحانات کودکان و نوجوانان

 

تاثیر تغذیه مناسب در فصل امتحانات چقدر است ؟

رابطه ی تغدیه ی مناسب و عملکرد مغزی بهتر چیست ؟

چه مواد غذایی بهتر است در فصل امتحانات کودکان مصرف شود ؟

بخور و نخور های فصل امتحانات کودکان و نوجوانان چیست ؟

 

در مجموع تغذیه و برنامه ی غذایی مناسب از ضروریات زندگی هر فرد علی الخصوص کودکان و نوجوانان است ، کسانی که خیلی بیشتر از بزرگتر ها باید به برنامه ی غذایی آن ها به خاطر مساله ی رشد و بلوغ به آن توجه کرد .

همانطور که می دانیم ایام امتحانات ، روزهایی پر از استرس و فشار برای دانش آموزان است . برخی کودکان و نوجوان در شرایط روحی روانی خاص مثل استرس فصل امتحانات ، برنامه ی غذاییشان به هم خورده و در این ایام که بیشتر از هروقت دیگری به غذای مناسب احتیاج دارند دچار سوء هاضمه خواهند شد .

اکثر والدین این دغدغه را دارند که فرزندشان در فصل امتحانات چه تغذیه ای مصرف کند که هم برای سلامتی او مناسب باشد و هم بر عملکرد مغزی و ضریب هوشی او بهترین تاثیر را بگذارد .

در وهله ی اول و بیشتر از هر چیزی باید به سر ساعت غذا خوردن کودک توجه خاصی داشته باشید . دوم اینکه مراقب باشید در فصل امتحانات کودک و یا نوجوان از خوردن غذاهای نامناسب مثل فست فود و یا خوردن هله هوله خودداری نمایند.

 

نکته ی بعد داشتن میان وعده های مفید و مقوی برای کودک است . این نکته را در نظر بگیرید که کودک شما به دلیل اینکه در حال درس خواندن و مطالعه ی همراه با یادگیری است خیلی زود غذایی که خورده را می سوزاند و احتیاج به میان وعده ای مناسب برای ادامه ی درس خواندن دارد . پس برای بازدهی بهتر میان وعده ها را که می تواند میوه جات و یا خرما و شیر و از گروه مغز ها باشد ، فراموش نکنید .

دقت داشته باشید غذاهایی که برای کودکتان تدارک می بینید انواع ویتامین های B و کربوهیدرات و غلاتی که آهن دارند را در برنامه ی غذایی جای دهید .

نکته ی آخر اینکه حتما برای کودک خود لقمه هایی آماده کرده تا با خود سر جلسه امتحان ببرد که در حین پاسخ به سوالات میل کند و بدین ترتیب بازدهی بهتری داشته باشد .

والدین عزیز می توانید از سایت روانشناسی و یا مشاوره ی تخصصی مشاوران هیروو برای دریافت پاسخ به سوال هایتان در مورد ایام امتحانات از جمله فراهم کردن شرایط لازم و کافی برای بازدهی بهتر فرزندانتان استفاده کرده و از بهترین راهکار ها بهره مند شوید .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شبکه های اجتماعی چه آسیب هایی را در نوجوانان ایجاد می کند ؟
جمعه 10 آذر 1396 ساعت 23:10 | بازدید : 142 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

شبکه های اجتماعی و نقش آن ها در زندگی نوجوانان

 

اثرات منفی شبکه های اجتماعی چیست ؟

چرا نوجوانان دوست دارند عضو شبکه های اجتماعی باشند ؟

فعالیت در شبکه های اجتماعی برای نوجوانان چه لذتی دارد ؟

 

تکنولوژی و دنیای مجازی در سال های اخیر ، کل جنبه های زندگی انسان را متحول کرده است که روابط اجتماعی نیز در این روند تغییر کاملا درگیر شده است و حتی می توان گفت روابط اجتماعی به سطحی بالاتر از قبل از تکنولوژی رسیده است .

گسترش فضای مجازی و در دسترس بودن آن در تمام لحاظ و نقاط زندگی و ترکیب آن با میل سیری ناپذیر انسان برای ارتباط با دیگران ، موجی جدیدی از رویدادها و تاثیرات خارق العاده را برزندگی انسان ایجاد کرده است ؛ به حدی که حتی در بعضی موارد به صورت بیمارگون بیشتر تایم روز و زندگی انسانها در این فضا سپری می شود .

در این بین نوجوانان با داشتن چندین عامل دیگر ، افراد مستعد تری برای پیوستن و وقت گذاشتن در شبکه های اجتماعی هستند از جمله :

تلاش برای شناخت نوجوان از هویت خودش

انرژی فراوان

میل به دیده شدن و جلب توجه بیشتر

اوقات فراغت

نداشتن دغدغه های پیچیده

میل جنسی شدید

و غیره از این عوامل است .

با توجه به توضیحات فوق و شرایط کنونی ما باید در تربیت کودک بسیار حساس باشیم و از منابع آموزشی از جمله سایت روانشناسی کودک و مشاوره روانشناسی در تربیت فرزند خود استفاده کنیم تا در دوران نوجوانی با توجه به قرارگیری در معرض آسیب های شبکه های اجتماعی ، نوجوانان بتوانند از خودشان محافظت کنند .

علی رغم اینکه استفاده از شبکه های اجتماعی به روش های صحیح می تواند مفید باشد ولی اگر نوجوانتان بشدت درگیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شده است می توانید با بهترین مشاوران و روانشناسان کودک و نوجوان در مرکز مشاوران هیروو از طریق سایت روانشناسی کودک یا مشاوره تلفنی ارتباط برقرار کرده و در مورد تاثیر شبکه های اجتماعی بر نوجوانان صحبت کنید و  از خدمات مشاوره بهره مند شوید.    


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


استقلال طلبی دوران نوجوانی نشان‌ دهنده‌ ی چیست ؟
دو شنبه 6 آذر 1396 ساعت 15:28 | بازدید : 184 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

استقلال طلبی نوجوان

 

آیا استقلال طلبی نوجوانم طبیعی است ؟

 

نوجوان در مرحله ای از رشد شخصیت به مستقل شدن تمایل دارد به گونه ای که می خواهد عدم وابستگی خود را به خانواده و اطرافیان نشان دهد . بنابراین در این برهه نوجوان ، به خاطر این تمایلات کمی احساس تنهایی می کند .

استقلال طلبی نوجوان اگر در مسیر درست هدایت شود ، می تواند مزایای زیادی از جمله آمادگی مسئولیت پذیری و ورود به جامعه و همینطور پیدا کردن هویت اصلی او داشته باشد . در این راستا اتفاقا والدین نه تنها نباید جلوی استقلال طلبی نوجوان را بگیرند بلکه باید به او در این مسیر کمک هم کرده و نوجوان را تشویق کنند .

از معایبی که استقلال طلبی نوجوان اگر در مسیر درست نباشد ، ممکن است داشته باشد ؛ این است که نوجوان به طور کامل خود را از خانواده جدا کرده بدین ترتیب که اصلا به حرف والدین گوش نکند ، با دوستان ناباب باشد و در پی آن در مسیر نادرست و معضلات اجتماعی قرار بگیرد .

در هرحال استقلال طلبی نوجوان کاملا نیازی طبیعی است و باید توسط والدین و اطرافیان درک شود . می توانید در عین اینکه بر کارهای او نظارت دارید ، به نوجوان اعتماد کرده و اجازه دهید که انتخاب های آزادانه داشته باشد .

هرگز عقاید و دیدگاههای خود را به نوجوان تحمیل نکنید بلکه اگر راهنمودی هم دارید در قالب پیشنهاد و نظر برای نوجوانتان مطرح کنید . به تصمیم های فرزند نوجوانتان احترام گذاشته و حامی او باشید . بگذارید این را بداند که حتی اگر اشتباه کند شما پشتیبان او هستید .

باری ، اگر احساس کردید که استقلال طلبی نوجوان بیش از چیزی است که در بالا توضیح داده شد و منجر به مشکلات خانوادگی و یا اجتماعی شده است می توانید با بهترین مشاوران و روانشناسان کودک و نوجوان در مرکز مشاوران هیروو از طریق مشاوره تلفنی و آنلاین به صورت رایگان و غیر از آن مشورت کرده و از خدمات مشاوره بهره مند شوید .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بلوغ زودرس کودکان
شنبه 4 آذر 1396 ساعت 20:0 | بازدید : 178 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

بلوغ زودرس

بلوغ زودرس چه نشانه هایی دارد و از چه سنی شروع می شود ؟

بلوغ زودرس بر اثر غیر طبیعی بودن چند غده در بدن و پس از آن ترشح هورمون هایی در بدن به وجود می آید که در اکثر موارد ، رشد و بلوغ در دستگاه تناسلی نمایان می شود .

بلوغ زودرس در یک کودک خیلی زودتر از حد انتظار رخ می دهد این در حالی است که هیچ عیب و ایرادی در کودک وجود ندارد ؛ بدین ترتیب است که مثلا در دختران هفت یا هشت ساله و یاد حتی نه ساله ممکن است پستان ها جوانه بزند و مقداری موی شرمگاهی نمایان شود .

سن بلوغ زودرس

از آنجا که به طور کلی مسیر رشد در پسر ها دیر تر از دخترهاست به مثابه ی آن بلوغ زودرس نیز کمی دیرتر اتفاق می افتد بنابراین سن بلوغ زودرس در پسران حدودا ده سالگی است و در دختران حدود هشت و هشت و نیم سالگی .

 با این حال اگر بلوغ در فرزند پسر یا دخترتان خیلی زودتر از این سنین رخ داد حتما و الزاما به  پزشک مراجعه کرده و پیگیری های لازم را انجام دهید .

آنچه که در بلوغ زودرس حائز اهمیت است مساله ی سرعت رشد و جهش رشدی برای کودک و وارد شدن یکدفعه ای به دوران نوجوانی است و در این بین تطابق روانی نوجوان با وضعیت موجود مطرح است .  چراکه نوجوان پس از این تغییرات خود را با بقیه همسالان متفاوت می بیند و در بسیار ی موارد ممکن است از جمع دوستان طرد شده و کنار گذاشته شود .

تفاوت بلوغ زودرس در دختران و پسران

معمولا بچه هایی که دچار بلوغ زودرس می شوند به حمایت بیشتری احتیاج دارند و این حمایت کردن برای دختران و پسران متفاوت است چرا که نوع  بلوغ زودرس در آن ها نیز متفاوت می باشد . پسر ها معمولا به این مساله بیشتر افتخار می کنند چرا که فکر می کنند نسبت به همسالان خود قوی ترند و از نظر خصوصیات جنسی کاملتر از بقیه ی پسر ها هستند .

در مجموع بلوغ زودرس علاوه بر اینکه می تواند عارضه ها و مسائلی را به دنبال داشته باشد می تواند برای بعضی نوجوان ها خطر ساز نیز باشد بدین ترتیب که ممکن است توسط نوجوان های مسن تر و یا افراد بالغ مورد سو استفاده جنسی قرار بگیرند .

کودکان و نوجوانانی که درگیر بلوغ زود رس می شوند ، در اکثر موارد نمی توانند به تنهایی با این موقعیت خود را وفق بدهند بنابراین به کمک وراهنمایی خانواده و والدین نیاز دارند و به دنبال آن شما والدین می توانید از راهنمایی های مفید روانشناسان و مشاوران متخصص مرکز مشاوران هیروو از طریق مشاوره تلفنی و آنلاین ، بهره مند شوید .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آیا تخصص روانشناسی نوجوانان پسر وجود دارد ؟
شنبه 4 آذر 1396 ساعت 14:28 | بازدید : 166 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

مشاوره و روانشناسی نوجوانان پسر :

والدین باید زمان رشد کودکان و رسیدن به بلوغ آنها را مد نظر داشته باشند و تفاوتها را درک کنند و تصور نکنند که همیشه همان کودک است با همان روحیات کودکی ؛ چراکه تصور غلطی است و این می تواند عامل بسیار مهمی برای مشکلات روانی و رفتاری نوجوانان شود .

در مورد نوجوانان پسر این مسائل بیشتر است و با توجه به روحیات و نیازهای متفاوت معمولا نوجوانان پسر دچار چالش بیشتری با والدین خود می شوند که این حس شدیدتر به استقلال طلبی پسران مربوط است .

تفاوت نوجوانان دختر و پسر :

احساس ها و نیازها در دختران و پسران متفاوت است . تفاوت رفتاری نوجوانان پسر و دختر در ارضای نیاز به جلب توجه است و نوجوانان پسر معمولا با قدرت نمایی و ریسک کردن در فعالیت های متفاوت به این نیاز پاسخ می دهند و در مقابل دختران نوجوان معمولا با آراستن خود و رفتارهای دیگر این را بروز می دهند و مشاوره روانشناسی نوجوانان به این امر واقف هستند و می توانید با آنها مشورت کنید .

مشکلات روحی نوجوانان پسر :

پرخاشگری یکی از مشکلات روحی نوجوانی در پسران است که اگر از سوی والدین کنترل نشده باشد قطعا عامل مهمی در به وجود آمدن بسیاری دیگر از مشکلات خواهد شد .

ناگفته نماند که افسردگی نوجوانان امر مهمی است که ممکن است برای بسیاری از والدین این موضوع قابل توجه نباشد و فقط پرخاشگری و بیش فعالی امر مهمی برای والدین باشد ولی بهتر است که بدانید افسردگی نیز مسئله ی مهمی است و در اکثر نوجوانان شایع است .

در نظر داشته باشید که همه رفتارهای نوجوانان مشکلات رفتاری نیست و شما با مشاهده مواردی که گفته شد می توانید جهت بهبود و اطلاع در این مورد به یک متخصص روانشناس  یا مشاوران کودک و نوجوان مراجعه کنید و یا از طریق مشاوران تلفنی و آنلاین اطلاعاتی را دراین خصوص کسب کنید .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تاخیر در بلوغ دختران
شنبه 4 آذر 1396 ساعت 13:30 | بازدید : 170 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

بلوغ دیررس در نوجوانان

نشانه های بلوغ دیررس چیست ؟

تفاوت بلوغ دیررس در دختران و پسران ؟

بلوغ دیررس پدیده ای است که در میان نوجوانان کم و بیش شایع بوده ، بدین صورت که از جهش رشدی همسالان خود عقب می می مانند و در بسیار موارد این تاخیر باعث نگرانی و اضطراب نوجوان ها می شود که در میان دختران و پسران متفاوت است .

تاخیر بلوغ از نظر پزشکان

پزشکان بر اینکه دقیقا  چه سنی شامل تاخیر در بلوغ می شود ، اتفاق نظر ندارند ولی به طور معمول در دختران از 13 سالگی پستان ها جوانه می زند و در پسران در 13 و نیم سالگی بیضه ها شروع به رشد خواهند کرد و اگر از این سن ، در این تغییرات  رشدی ، تاخیری بیفتد جزء بلوغ دیررس به حساب می آید .

از عواملی که ممکن است باعث بلوغ دیررس شود عامل وراثت است . یعنی بعضا در خود نوجوان هیچ عیب و اشکالی وجود ندارد . بنابراین نگران نباشید و فقط پزشک را در روند بلوغ نوجوان خود ، درجریان بگذارید .

در این بین نقش والدین و خانواده به عنوان اطرافیان نوجوانان بسیار حائز اهمیت است . به نوجوان خود کمک کنید تا بتواند بهتر با این پدیده کنار بیاید . مثلا به جای اینکه به او فشار بیاورید که حتما با همسالان بالغش فوتبال بازی کند بهتر است او را تشویق کنید که مثلا به سمت ورزش شنا و یا دویدن برود و پس از اینکه روند رشد خود را کامل کرد ، خودش انتخاب کند که چه ورزشی بکند .

بلوغ دیررس در پسران :

بلوغ دیررس در پسران کاملا متفاوت با دختران است و پزشکان در اکثر موارد ، نوجوانی را مورد درمان قرار خواهند داد که نشانه های اولیه ی بلوغ به صورت خیلی ریز و کوچک دراو رخ داده باشد و این حداقل در آستانه ی 14 سالگی پسران است .

معمولا برای این نوجوان هورمون های مردانه ای تزریق می شود که باعث بزرگتر شدن بیضه ها و موی شرمگاهی در پسران شده و بدین ترتیب ممکن است نوجوان نسبت به همسالان خود ریزچثه تر به نظر بیاید اما موی شرمگاهی و دستگاه تناسلی وی بالغتر است و این نشانه ای از مردانگی برای او خواهد بود که باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس قدرت در او می شود .

بلوغ دیررس در دختران

معمولا سازگاری دختران با پدیده ی بلوغ دیررس نسبت به پسران بیشتراست ، چرا که رشد دختران زودتر از پسران اتفاق می افتد . مساله ای که در بلوغ دیررس خیلی مهم است ، مساله ی قد است که معمولا به دختران به خاطر کوتاهی قد و کوچک بودن دید منفی وجود ندارد و یا بسیار کمتر از پسر های کوچک و کوتاهی قد در پسران است .

همانطور که در بالاتر گفتیم وجود والدین در این موقعیت ها در کنار نوجوانان اهمیت زیادی دارد ، با این حال می توانید با بهترین مشاوران و روانشناسان کودک و نوجوان  به صورت مشاوره تلفنی و آنلاین در مرکز مشاوران هیروو مشورت کرده و راهنمایی های مفید را کسب کنید .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بهترین روش گوش دادن به نوجوان چیست ؟
پنج شنبه 2 آذر 1396 ساعت 15:30 | بازدید : 128 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

نحوه صحیح گوش دادن به حرف های نوجوان

چگونه می توان شنونده ی خوبی برای نوجوان بود ؟

همانطور که می دانیم به طور کلی احساسات می تواند شروع یک ارتباط باشد . و از آن جا که ارتباط ، شروع کننده ی یک رابطه است پس بروز احساسات یکی از راه های برقراری ارتباط با نوجوان است .

اغلب ما وقتی در بین دوستانمان کسی مشکلی پیدا می کند و یا به حرف زدن احتیاج دارد ، بشدت در پی حل مشکل او و ابراز همدردی با او بر می آییم ، به او گوش می کنیم و سعی داریم به او کمک کنیم . چه خوب است همین احساس را در مورد خانواده ونوجوان خود داشته باشیم . برای احساسات نوجوانمان ارزش و احترام قائل شویم .

ما باید با نوجوانمان حتی خیلی بهتر از دوستانمان برخورد کرده و بتوانیم رابطه ی نزدیکتری با او برقرار کنیم .

مطمئنا نمی شود که همه ی مشکلات نوجوانمان را حل کنیم اما میتوانیم نشان دهیم که احساسات او را می فهمیم و با لحن و کلام آرام این درک کردن را به او بفهمانیم . احترم گذاشتن را در راس صحبت کردن قرار دهیم چرا که با احترام گذاشتن به فرزندان از آن ها متقابلا احترام خواهیم دید .

گوش دادن به حرف های نوجوان خیلی بیشتر از نصیحت کردن ، می تواند موثر باشد . وقتی با جان و دل به نوجوانمان گوش می کنیم در واقع به او فرصت فکر کردن می دهیم و این باعث می شود که در بزرگسالی از نظر عاطفی مشکلات کمتری داشته باشد .

نوجوان توقع دارد وقتی ناراحت است والدین به احساسات او توجه کرده و فقط به او گوش کنند شما به راحتی می توانید این انتظار نوجوان را با وقت گذاشتن و گوش دادن به او برآورده کنید .

برای دریافت راهنمایی های لازم و مفید برای بدست آوردن مهارت های لازم در جهت برقراری بهتر و صحیح تر با نوجوانتان می توانید از طریق مشاوره تلفنی و آنلاین با بهترین مشاوران متخصص نوجوان و کودک صحبت کرده و از خدمات مشاوره بهره مند شوید .

 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سن متوسط اولین آمیزش جنسی چقدر است ؟
سه شنبه 30 آبان 1396 ساعت 12:39 | بازدید : 189 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

میل جنسی در نوجوانی

سن مناسب شروع آمیزش جنسی چقدر است ؟

آیا میل جنسی در نوجوانی باید کنترل شود ؟

باید این واقعیت را بپذیریم که در دنیای امروزی نوجوانان از لحاظ جنسی فعال هستند و این برای بیشتر والدین قابل پذیرش نیست ، اما از روی مطالعات آماری می توان به سادگی فهمید که رابطه ی جنسی در میان نوجوان ها شایع و رایج است .

طبق مطالعات آماری،  نیمی از تمام نوجوانان کشور آمریکا حداقل یک بار ، رابطه ی جنسی داشته اند که البته می توان گفت  این آمار در کشور ما نیز ، کم نیست .

سن متوسط اولین رابطه در میان نوجوان ها 16 سالگی است که البته این عدد در میان پسران و دختران متفاوت است . شکی نیست که سن آمیزش جنسی به نسبت نسل قبل ، شاید یک دهه تغییر کرده است .

میل نوجوانان به رابطه ی جنسی نسبت به والدین خود در سن پایین تری است که این مسئله  در میان دختر ها و پسر ها یکسان نیست . بدین معنی که در میان دختران طبق نظر محققان ، فعالیت جنسی ، در اکثر مواقع ، فقط در یک رابطه متعهدانه رخ می دهد .

نکته ی دیگر تاثیر وجود همسالان و دوستان در ایجاد رابطه ی جنسی در میان  نوجوانان است . بسیار دیده اید که نوجوان شما درمورد روابط دوستان خود و کم وکیف آن برای شما تعریف کرده اند . خب این بسیار طبیعی است که نوجوان با خود فکر کند که همه به غیر از من این کار را انجام میدهند .

 در اینجا آگاهی والدین در مورد مسائل جنسی نوجوانان بسیار حائز اهمیت است و می تواند نقش پررنگی در مورد رابطه جنسی نوجوانشان داشته باشد . حتما والدین باید در مورد ارزش ها و نظرات خود در مورد رابطه جنسی قبل از ازدواج با نوجوان صحبت کنند .

با نوجوان به طور شفاف و واضح و خیلی به موقع ، درمورد مسائل جنسی و موضعتان در این رابطه و اینکه چه چیزی درست است و شما دوست دارید نوجوان چه رفتار هایی را داشته باشد ، وارد صحبت شوید . بدانید  و آگاه باشید که این مسئله به نفع خودتان و نوجوانتان است . این نظر اکد همه ی مشاوران متخصص کودک و نوجوان ، در مرکز تخصصی سلامت روان کودک و نوجوان مشاوران هیروو است .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خانواده درمانی
دو شنبه 29 آبان 1396 ساعت 12:37 | بازدید : 206 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

متد های مختلف روانشناسی و درمان

امروزه روانشناسی کودک و مشاوره کودک بسیاری از متدها و روشهای درمانی را مطرح می کنند که  شایع ترین این روشهای درمانی عبارتند از :

درمانهای روانکاوی : در این درمان تا وقتی شخص شناخت کاملی از زیربنای ناهشیار اختلال کنونی خود در روابط اولیه اش با والدین و خواهر-برادرهایش پیدا نکند نمی تواند اختلالش را حل و فصل کند . فنون این درمان تداعی آزاد  ، تحلیل رویا  و انتقال است .

رفتار درمانی :

رفتار درمانگرها ، رفتار سازگارانه را راهی برای کنار آمدن با فشارهای روانی که شخص آنرا یاد گرفته است و هرچند بینش یافتن را هدفی ارزشمند می دانند ولی تغییر رفتار را تضمین نمی کنند . رفتار درمانگرها در نخستین نشست درمانی به دقت به درمانجو گوش می سپارند که درمانجو چه چیزی میخاد تغییر بدهد ؟ که نخستین قدم در رفتاردرمانی ، تعیین دقیق مشکل شخص . آنها با روشهای حساسیت زدایی و مواجهه ی واقعی برای از بین بردن ترسها و هراسها استفاده می کنند . آرام سازی تدریجی از روشهای است که به درمانجو گفته می شود نخست خود را به آرامش عمیق برساند . غرقه سازی از روشهای که درمانجو با مواجهه طولانی با ترس آورترین شی یا موقعیت ، بدون امکان گریز قرار می گیرد . تقویت انتخابی و سرمشق گیری از راه مشاهده و تقلید از دیگران از فنون دیگر رفتار درمانگرها است .

رفتار درمانی شناختی :

در این روش تحریفاتی را که درمانجو در تفکرش است را میشناسند و در جهت هماهنگی بیشتر با واقعیت ، تغییراتی در آنها ایجاد می کنند  .

درمانهای انسان گرا :

درمان انسان گرا بیشتر  به رشد و خودشکوفایی فرد تاکید دارد و هدف ، یاری رساندن به مردم برای دستیابی هرچه بیشتر به استعدادهای خودشان است و می کوشند مردم انگیزه ها و هیجانهای خود را بیشتر بشناسند و تاکید بر وضع کنونی شخص دارند . شیوه ی آنها درمانجو محور است .

گشتالت درمانی :

در این روش به برونریزی  خیالبافی ، رویاها یا تعارضها پرداخته می شود و روشی است برای افزودن بر آگاهی شخص است  که بصورت گروهی اما درمانگر هرزمان با یک درمانجو کار می کند . در این شیوه درمانی ، تاکید بر حل تعارض های درونی است .

واقعیت درمانی :

در این روش درمانگر به شخص کمک می دهد تا پیامدهای احتمالی اعمال خود را وارسی کند و موقعیت یا هدفی واقع بینانه در پیش گیرد و پس از آنکه برنامه ای برای فعالیت انتخاب شد مورد موافقت درمانجو قرار گرفت برنامه را دنبال کند .

درمان فردی :

در درمان فردی ، سلامت روانی شخص به وسیله میزان علاقه اجتماعی او سنجیده می شود . نوع درمان بصورت نوعی فرآیند یادگیری است و در طی آن به درمانجو  آموزش داده می شود تا ادراک – انگیزه ها خود را تغییر دهد و هدف این است که درمانجو افکار نادرست خود را تغییر دهد .

گروه درمانی :

این روش درمانی شرایطی را فراهم می آورد تا درمانجو مشکلات خود را در حضور دیگران حل و فصل کند ، واکنش دیگران را به رفتار خود ببیند و همچنین می توانند واکنش مردم را به مشکلات مشابه با مشکلات خودشان بینند .

خانواده درمانی :

در خانواده درمانی ، خانواده با یک یا دو درمانگر جلسات منظمی دارند . درمانگر ضمن مشاهده ی تعاملهای اعضاء خانواده می کوشد هر عضو را از شیوه ارتباطش با دیگران ، و نقشی که رفتارهایش در ایجاده مشکل خانواده دارد آگاه سازد و به اعضای خانواده می آموزند اختلافها را با آرامش بگویند استقلال یکدیگر را رعایت کنند .

درمانهای زیستی :

روانشناس کودک این درمان را شامل درمان با تشنج برقی و داروهای روان درمان بخش عنوان می کند و از میان این دو ، دارو درمانی بسیار پرکاربردتر است  .

در صورت مشاهده مشکلی در کودک خود  می توانید به مرکز مشاوره کودکان مراجعه کنید و با روانشناس کودک یا مشاوره کودکان  مشورت کنید و راههای درمانی متناسب با مشکل کودک خود را بیابید و در صورت عدم دسترسی می توانید با مشاوره تلفنی کودک تماس بگیرید و در شرایطی که توان پرداخت هزینه مراجعه حضوری را ندارید می توانید از خدمات مشاوره تلفنی کودک رایگان  بهره مند شوید .



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مشکلات نوجوانان
شنبه 27 آبان 1396 ساعت 10:59 | بازدید : 282 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

نوجوانان :

 نوجوانی دوره انتقال بین کودکی و بزرگسالی است که با بلوغ آغاز می شود . در این دوره نوجوان برای دست یابی به خود مختاری یا استقلال تلاش می کند و سعی دارد برای تصمیم گیری ، بیشتر به خودش و کمتر به والدین متکی باشد . با این حال ، روابط والد – فرزند برای اینکه به نوجوانان کمک شود تا افراد خودمختار و مسئولی شوند ، کماکان در تربیت فرزندان اهمیت دارد . تغییرات گوناگونی که در نوجوانی روی می دهند ، به خودمختاری نوجوانان کمک می کنند . نوجوانها می توانند پیشرفته تر از کودکان دبستانی استدلال کنند . فشارهای درونی و انتظارات اجتماعی موجب می شود تا نوجوان روش های بچه گانه را کنار بگذارد و روابط میان فردی برقرار کنند و مسئولیت  بپذیرند .

نوجوانان دختر و پسر :

دختران نوجوان ، توانایی کلامی بهتر از پسرها دارند و پسرها در استدلال ریاضی ، از دخترها برتر هستند . دخترهایی که زود بالغ می شوند محبوب نیستند ، گوشه گیرند ، اعتماد به نفس ندارند ، جایگاه رهبری معدودی کسب می کنند و مضطربند ؛ گاهی به مشروبخواری و فعالیت جنسی زودهنگام می پردازند و عملکرد خوبی در مدرسه ندارند که با پیش آمدن  این شرایط بهتر است  با روانشناس نوجوانان مشورت کرد یا به مرکز مشاوره نوجوانان مراجعه کرد . پسرهایی که زود بالغ می شوند معمولا آرام ، مستقل ، متکی به نفس و از لحاظ بدنی جذاب اند و در نزد همسالان محبوب تر هستند در جایگاه رهبری خوبی دارند  .

رشد بلوغ در دختران نوجوان زودتر از نوجوانان پسر است و بطور کلی نوجوانان دمدمی هستند و خلق نوجوانان کوچکتر در مقایسه با نوجوانان بزرگتر کمتر باثبات  است و اغلب از شادی به غم و دوباره برگشت به شادی ، تغییر می کند که این تغییرات خلقی با تغییرات موقعیتی ارتباط نیرومندی دارد .

مشکلات نوجوانان در خانواده :

روانشناسان نوجوانان بر این عقیده هستند که این دوره با لحظه های  بلاتکلیفی ،خود ناباوری و نا امیدی در تمام نوجوانان آغاز می شود که بلوغ  عامل فاصله گیری روانی نوجوانان از والدین است.

نوجوانی از 11تا 18سالگی است که آنها بدنبال حمایت های والدین نیستند بلکه بدنبال  کسب احساس استقلال هستند و تمایل دارند به کسب استقلال و آزادی است ولی والدین تصور می کنند که فرزندشان روز به روز از آنها دورتر می شود و دیگر روابط صمیمی سابق در بین آنها برقرار نیست . با اطرافیان خود بحث و مجادله می کنند و حتی دست به اعمال نادرست می زنند و سوالهایی درباره من کیستم مواجعه اند و کارها و رفتارهایی انجام می دهند که مورد رضایت والدین نیست . در این سن آنها بیشتر تمایل دارند که تنها باشند که این برای والدین نگران کننده است ولی باید سعی شود که در عین حال که از برنامه ی فعالیتی او با خبر می شوید به نظر او احترام بگذارید تا آنها احساس استقلال و آزادی کنند  . ترس و اضطراب و فشارهای روانی ، عاطفی و اجتماعی باعث می شود نوجوان روابطش بهم خورد و احساس حقارت کند و عصبی شود .

تربیت نوجوانان :

 والدین و نوجوانان با یکدیگر تعارض و محبت دارند و معمولا در مورد ارزشهای مهمی چون صداقت و اهمیت تحصیلات توافق دارند . تعارض والد – دختر شدیدتر از تعارض با پسرهاست ، شاید به این علت که والدین محدودیت های بیشتری را برای دخترها ایجاد می کنند .

براساس نظر مشاوره نوجوان ؛ تربیت نوجوانان اگر تربیت مقتدرانه  باشد ؛ فرزندان مسئولیت رفتار خود را می پذیرند و از تربیت مستبدانه و آسان گیر بهتر است و نیز روش تربیتی بی اعتنایی ، پایین ترین نمرات را در عملکرد تحصیلی هم دارند .

روانشناسان نوجوانان ؛ نوجوانانی که والدین آنها تصمیم گیری مشترک می کنند ، به تدریج با افزایش سن ، استقلال بیشتری کسب کرده و خیلی خوب پیشرفت می کنند . صمیمیت و نظارت کردن بر مکان ها و فعالیت های نوجوانان باعث می شود که احساس کنند به آنها اهمیت می دهید و برایشان ارزش قایل هستید. درحقیقت بهترین لحظه های نوجوانی مواقعی که با دوستان خود به سر می برند و روانشناسی فرزند به شما می آموزد که راههای کمک به نوجوانان چیست ؟ و می توانید با مرکز مشاوران تلفنی و آنلاین تماس بگیرید و با بهترین روانشناس نوجوان در تهران مشورت کنید .

منبع : سایت روانشناسی کودک

درخواست مشاوره تلفنی


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مسائل جنسی نوجوان
شنبه 26 آبان 1396 ساعت 14:53 | بازدید : 519 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

هویت جنسی نوجوانان :

امروزه یکی از معضلات بسیاری از جوامع ، مشکل برخورد با مسائل جنسی است . به گفته روانشناسان ؛ بیشتر نوجوانان با آغاز بلوغ نسبت به ظاهر خود ناراضی می شوند و نمی دانند که چه می خواهند و با نگرانی منتظر تغییرات در خود هستند . نوجوانان در ذهنشان با این سوال که " من کی هستم " مواجه اند ؛ که بخشی از پاسخ در بررسی تمایلات جنسی و هویت جنسی نوجوان است و بخش دیگر هورمون ها ، فشارفرهنگی  و ترس از متفاوت بودن است .

 

 

هویت جنسیتی چیست ؟

هویت جنسی به معنای تشخیص ذهنی فرد از خود بعنوان مرد یا زن بودن که از کودکی شروع می شود و در نوجوانی تقویت می شود . در این میان افرادی که از جنسیت خود ناراضی اند را اختلال هویت جنسی می نامند که این مورد با فرهنگ جوامع مختلف متفاوت است .

 

 

اختلال هویت جنسیتی (جنسی) :

در اکثر جوامع جنسیت را در دو مبنای زنانه و مردانه می سنجند که در مواردی که فرد خود را هیچکدام یا هردو ( دو جنسیتی ) یا جنسیت سوم ( هیجرا ) تصور کند اختلال جنسیتی می نامند .

 

 

اختلال هویت جنسی زمانی رخ می دهد که ذهنیت فرد از جنسیت خود با اندام های جنسی زمان تولد خود متفاوت است .

 

 

گاهی فرد اندام مردانه دارد ولی رفتارش زنانه است که به این فرد دگرجنسگونه یا تراجنسیتی می گویند که بیشتر در کودکی و زمان بلوغ رخ می دهد .

 

 

رفتار جنسیتی به رفتارهای بیرونی گفته می شود که ممکن است زنانه یا مردانه باشد و نیز طیف جنسیت عجیب وجود دارد که رفتارهایی مخلوط از دو جنس انجام می شود .

 

 

روانشناسان نوجوان در شرایطی که فرد صفات همدردی ، محبت ، تفاهم ، فردیت ، استقلال و قدرت را در سطح پایینی دارا باشد او را بی جنسیت و در سطح بالا باشد فرد را دو جنسیت می نامند .

 

 

نقش والدین در شکل دهی هویت جنسی نوجوانان :

والدین نقش بسزا و مهم مداخله گری تربیتی دارند . والدین اولین آموزگاران کودک در زمینه جنسیت هستند که از اولین سالهای رشد با مسائل جنسی و سوالاتی در این باره برخورد دارند . کنجکاوی فرزندان در مورد مسائل جنسی صرفا جنبه شناختی دارد که با واکنش غلط والدین جنبه جنسی و انحراف اخلاقی پیدا می کند .

 

 

مشاوران تلفنی و آنلاین می توانند بسیاری از والدین را درخصوص آموزشهایی در مورد مسائل جنسی کمک کنند و از به تاخیر افتادن و نادیده گرفته شدن و آسیب جلوگیری کنند .

 

 

براساس نظر بسیاری از مشاوران و روانشناسان ، زمانی که فرزندان اطلاعات درستی را از منابع سالمی مثل خانواده دریافت نکنند به دوستان روی می آورند و اطلاعات غلطی پیدا کنند پس بهتر است که این آموزشها توسط خانواده ارائه شود .

 

 

در صورت مشاهده رفتارهایی از این قبیل در فرزند خود با یک متخصص روانشناس یا مشاوره در خصوص شیوه مداخله تربیت فرزند خود مشورت کنید و در شرایطی که  نیاز سریع به مشورت دارید ولی هزینه پرداخت مراجعه به متخصص را ندارید می توانید با مرکز مشاوران تلفنی و آنلاین تماس بگیرید .

 

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روانشناسی دوران بلوغ در نوجوان
پنج شنبه 25 آبان 1396 ساعت 13:23 | بازدید : 159 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

روانشناسی و مشاوره نوجوانان؛ آثار روانی بلوغ

در مورد روانشناسی و مشاوره نوجوانان و یا مشاوره نوجوانان جوانان، ابعاد مختلف روحی و جسمانی نوجوانان و رسیدگی به مشکلات مخفی این دوران مطرح است؛ یکی از مهم ترین بعدهایی که توجه درخوری را می طلبد، بلوغ نوجوانان و آثار روحی روانی بلوغ بر آنان می باشد.

برای نوجوانان این بهتر است که قبل از ورود به دوران بلوغ، اطلاعات کافی را بدست آورند؛ این اطلاعات می تواند شامل عوامل موثر بر حالات روحی نوجوانان باشد که از مصادیق این عوامل می توان به مواردی مانند  فرهنگ جامعه، آمادگی نوجوانان و نگرش اهل خانواده اشاره کرد. همان طور که پیشتر ذکر شد، در خصوص روانشناسی و مشاوره نوجوانان، بررسی مساله آثار روانی بلوغ پسران نوجوان خالی از لطف نیست.

روانشناسی و مشاوره نوجوانان؛ مراسمات دوران بلوغ نوجوانان

در طول جلسات مختلف مشاوره نوجوانان و جوانان، مشاور متبحر جهت آشنایی والدین و نوجوانان می تواند به وجود برخی از مراسمات دوران بلوغ نوجوانان در فرهنگ های مختلف اشاره کند؛ در برخی از این فرهنگ ها، برای نوجوانان به دوران بلوغ رسیده، برخی از مسولیت ها و امتیازها قائل می شوند؛ همچنین در ایران مراسم جشن تکلیف به عنوان ورود نوجوان به دوران بلوغ و اجرای تکالیف دینی اطلاق می شود؛ این نکته ساده می تواند در مشاوره رایگان نوجوانان مطرح شود.

در بحث روانشناسی و مشاوره نوجوانان، می توان گفت که تغییرات سریع جسمی نوجوانان، پیامدهای مختلفی دارد؛ گروهی اعتماد به نفسشان را از دست می دهند و نهایتا به جمع دوستان هم سنشان می پیوندند، گروهی با ابراز احساس رضایت از تغییرات ظاهری، زمان بیشتری را صرف آن می کنند؛ نتیجه این توجه به ظاهر، این تجسم را به آنان می دهد که مورد توجه و تایید دیگران هستند و در نتیجه درتلاش برطرف کردن ایرادهای ظاهری مانند جوش های صورت شان برمی آیند. از دیدگاه مشاوره نوجوانان جوانان این توجه به ظاهر این پیامد را دارد که هیچ انتقادی از اطرافیان را نمی پذیرند و در صورت وجود، به رفتارهای خطرناک می پردازند و به عواقب این رفتارشان توجهی نمی کنند. به خصوص در بحث مشاوره پسران نوجوان، این رفتار نوجوانان نشانه علاقه به کسب تجربه نوجوان است.

منبع : سایت روانشناسی کودک


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درمان افسردگی نوجوانان
پنج شنبه 25 آبان 1396 ساعت 11:43 | بازدید : 173 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

افسردگی نوجوان و راههای درمان آن

نشانه های افسردگی نوجوان چیست ؟

راههای درمان افسردگی نوجوان ؟

اول اینکه این نکته را بدانید که همیشه برای درمان  افسردگی نوجوان نیازی نیست که الزاما از افراد متخصص کمک بگیرید . در حالت معمول ناراحت بودن و غمگینی نوجوان برای طولانی مدت نیست و پس از چند روز خوب خواهند شد . اگر شما به عنوان والدین نوجوان و یا اطرافیان او مهارت ارتباط برقرار کردن با نوجوان را داشته باشید می توانید از طریق صحبت کردن و صمیمیت این ناراحتی و حالت غمگینی را از او دور کنید .

حواستان باشد همانطور که قبلا گفتیم نوجوانان به خاطر شرایط و اقتضای سنی به نوع کلمات حساس بوده و اکنش نشان می دهند پس از گفتن جملاتی مثل این حالت غمگین بودن نشانه ی ضعف است و تو باید قوی باشی و از این قبیل خودداری کنید و به جای آن به احساسات نوجوان خود توجه کرده و آن ها راجدی بگیرید .

اولین قدم در درمان افسردگی نوجوان همدل شدن با اوست  . بدین ترتیب که اجازه دهید در مورد تمام ناراحتی هایش با شما صحبت کند و شما خوب به او گوش دهید . سپس بدون اینکه اورا سرزنش کنید از او بخواهید در خود ومحیط اطرافش تغییراتی ایجاد کند ، مشکلاتش را تقسیم کرده و کم کم آن ها را حل کنید و اصلا به او بگویید که این حالات طبیعی است و خود نیز در دوران نوجوانی آن ها را تجربه  کرده اید . بگذارید نوجوان با شما احساس راحتی کند و صمیمانه تر در مورد خشم و ناامیدی هایشبا شما حرف بزند .

دوم اینکه نوجوانتان را تشویق به فعالیت های جسمی مثل ورزش کردن ، آهسته دویدن ، شنا کردن و رقصیدن کنید .

این ها همه در مواردی است که نوجوان شما فقط برای چند و به طور معمولی ناراحت باشد و شما ببینید که پس از انجام کارهایی که در فوق به آن اشاره کردیم نوجوان شما تغییر کرده و حال خوبی پیدا کرده است . در غیر این صورت افسردگی نوجوان خود را جدی بگیرید و حتما و الزاما به مشاوران و روانشناسان متخصص کودک و نوجوان مراجعه کنید . چه بسا که اگر مساله را مهم تلقی نکنید ممکن است ، خطراتی همچون خودکشی نوجوان شما را تهدید کند .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تفاوت های کودکی و نوجوانی
پنج شنبه 25 آبان 1396 ساعت 11:35 | بازدید : 182 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

تفاوت دوران کودکی و دوران نوجوانی

تغییرات پی در پی و منظمی که از دوران جنینی تا زمان مرگ ادامه دارد رشد نام دارد .  دوره ی کودکی و نوجوانی از بقیه مراحل رشد حساس تر و مهم ترند و لذا توجه به ویژگی های این دوره اهمیت به سزایی دارد .

دوره ی کودکی به سه دوره ی طفولیت ، کودکی اول و کودکی دوم تقسیم بندی می شود .

طفولیت : از تولد تا دو سالگی . در این دوره رشد جسمی بسیار سریع است ، کودک از طریق گریه کردن با دیگران ارتباط برقرار می کند . 70 درصد از زمان روز را می خوابد و از همان ماه های اول مهارت های حرکتی مانند چنگ زدن و دنبال کردن اشیا با چشم را انجام می دهد .

کودکی اول : از 2 تا 6 سالگی . در این دوره سیستم عصبی مرکزی کودک رشد می کند . رشد مغز با سرعت بیشتری انجام می گیرد . مهارت های حل مسئله در او شکل می گیرد . این توانایی را پیدا می کند که برخی کارها را مستقل انجام دهد . مثلا به تنهایی صبحانه بخورد یا لباس عوض کند . کودک در این مرحله بسیار خود محور است و دنیا را از نگاه خود می بیند .

کودکی دوم : از 7 تا 11 سالگی . کودک در این دوره رشد یکنواخت تری را تجربه می کند . تفکر کودک دارای راهبردها و سازمان دهی می شود . کودکان در این دوره " دگر پیرو " هستند و به راحتی با دیگران همراه و مطیع می شوند .

 

دوره ی نوجوانی

دوره ی نوجوانی دوره ی گذر از کودکی به بزرگسالی است و چالش های زیادی با خود به همراه دارد .

از مهم ترین ویژگی دوران نوجوانی بلوغ است که به شروع تغییرات زیستی و توانایی تولید مثل در نوجوان اشاره دارد .

نوجوان در این دوره بیش از پیش استقلال طلب است و از بزرگترها انتظار دارد که او را به رسمیت بشناسند . تمایل شدیدی به گروه های همسال دارد و از آن ها الگو برداری می کند . در این دوره تمایل به جنس مخالف دیده می شود . تفکر انتزاعی در نوجوان او را واردار می کند ارزش های خود را بررسی کند و آن ها را زیر سوال ببرد .

مشاوره ی تلفنی 

برای شناخت هر چه بهتر و صحیح تر دوره ی کودکی و نوجوانی بهتر است با یک مشاور کودک و یا روانشناس کودک در ارتباط باشید و از طریق مشاوره تلفنی رایگان از دوره ی نوجوانی و کودکی اطلاعات بیشتری کسب کنید . 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دعوا در مدرسه
پنج شنبه 25 آبان 1396 ساعت 11:33 | بازدید : 176 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

دعوا نوجوانان در مدرسه :

امروزه بسیاری از خانواده ها از خشونت و پرخاشگری فرزندان خود شکایت می کنند و بدنبال راه حل هایی برای مقابله با آن هستند . برخی از دانش آموزان به دلیل نوع شخصیت و تربیتشان نسبت به خشنونت معلمان خود عکس العمل نشان می دهند . توجه داشته باشید که مقطع ابتدایی بسیار حساس است و نباید با فرزندان با خشونت رفتار شود .

با توجه به اینکه تحمل  دعوا کردن برای همه سخت است پس بهتر است که کمک کنید تا فرزندتان دچار ناکامی نشوند و در محیط آموزشی شادتری باشند تا بتوانند خشم خود را کنترل کنند .

با توجه به عقیده روانشناس و مشاوران کیفیت آموزشی بالا و برخورد مناسب با نوجوانان در روند کنترل خشم و جلوگیری از دعوای آنها موثر است . نوجوانان بسیار حساسند و گاهی ممکن در مقابل خواسته های والدین خود رفتار نادرست و غیر قابل کنترل از خودشان بروز دهند که بطور دقیق نمی توان گفت که پرخاشگر هستند . نوجوانان سرکش دائما و عمدا از اطاعت کردن خودداری می کنند و یا حتی فرد مقابل را به مبارزه می طلبند .

چرا فرزندمان دعوا می کنند ؟

یکی از علل اصلی دعوا کردن در بین نوجوانان خصمانه بودن محیط است  که باید با آن مقابله کرد . همچنین ممکن است که محیط خانه به گونه ای باشد که فرزند احساس فقدان و خشونت کند ، که این الگو پذیری و همانند سازی فرزندان از والدین را بیانگر است .

ناکامی در دست یابی به اهداف و اضطراب و گاهی دوگانگی ، تضاد درونی و کج خلقی و افسردگی از دلایل دیگر دعوا و کتک کاری در فرزندان می شود .

برخی مواقع فرزند می خواهد جلب توجه منفی کند و علت این کار او این است که به رفتارهای مثبت او بی توجهی کرده اید .

تنبیه بدنی در فرزندان موجب می شود که آنها نیز این را در موقعیت های بیرون با کتک زدن دیگران از خود بروز دهند .

با دعوای بودن فرزندمان چه کنیم ؟

در قدم اول صبور باشید و با آرامش با او صحبت کنید و از او توضیح نخواهید و دنبال دلیل نباشید . همچنین به او ارتباط کلامی یاد دهید تا از احساسات منفی اش استفاده نکند و به او توجه کنید تا بفهمد که او را درک می کنید . او را مجبور نکنید که با دیگران شریک شود و فقط به او عذرخواهی کردن را آموزش دهید .

بجای اهمیت دادن به اشتباهات نوجوان رفتار مثبت او را تقویت کنید و وقت بسیاری برای او بگذارید .

با توجه به عقیده روانشناس کودک نمی توان بصورت واضح درباره مشکل و دعوای فرزندان صحبت کرد چون عوامل متعددی در بروز رفتار آنها وجود دارد ولی بهتر است که در این شرایط به او آرامشدهید و با پرخاش با او صحبت نکنید و درجهت بهبودی بهتر به متخصص روانشناس و مشاوران کودک مراجعه کنید و در صورت عدم دسترسی و نیاز سریع با مرکز مشاوران تلفنی و آنلاین تماس بگیرید .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ارتباط بهتر داشتن با نوجوان
چهار شنبه 24 آبان 1396 ساعت 13:20 | بازدید : 333 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

چگونه با نوجوان ارتباط برقرار کنیم ؟

در نظر داشته باشید که در صحبت کردن با نوجوانتان از انتقاد کردن  بیش از حد و لحن منفی در کلامتان بپرهیزید چرا که این کار باعث بروز خشم و عصبانیت در نوجوان ها می شود و باعث می شود که نسبت به ارزشمند بودن خود تردید پیدا کنند . وقتی با نوجوان خود وارد صحبت می شوید این نکته را دقت کنید که حتما به او نیز فرصت حرف زدن در مورد عقایدش را بدهید و صرفا مثل یک سخنران ، متکلم وحده نباشید .

باید بدانید که یک ارتباط خوب لازمه اش مکالمه ی دوطرفه است به طوری که نوجوان باید احساس کند که فرصت کافی برای ابراز عقایدش را  دارد ؛ حتی اگر شما آن عقاید را قبول نداشته باشید . قبل از این که نظرات و صحبت های نوجوانتان را رد کنید با دقت به حرف های او گوش دهید و سپس نظر خودتان را برای او توضیح دهید .

در ارتباط با نوجوان و صحبت کردن با او از فریاد کشیدن و جیغ و داد کردن خودداری کنید . فریاد زدن هر رابطه جدی را دچار اختلال می کند . اگر می خواهید نتیجه ی بیشتر و بهتر و به عبارتی ماندگارتری بگیرید با صدای آرام و با طمانینه صحبت کنید .

از اصول صحبت کردن و ارتباط بهتر داشتن با نوجوان پرسیدن در مورد دیدگاهها و عقاید اوست . در این صورت شما می توانید از احساسات و افکار فعلی او سر در بیاورید .
دومین اصل در صحبت کردن صبور بودن است . بدین ترتیب  وقتی که نوجوان صحبت می کند در مقابل حرف های او صبور باشید و در عوض از او بخواهید ، هنگامی که افکار خودتان را برای او توضیح می دهید در مقابل شما شکیبا باشد .

سومین اصل دقت در نوع کلماتی است که به کار می برید . حواستان باشد که نوجوان ها به دلیل اقتضای سنی نسبت به کلمات حساس اند .

و نکته ی اخر اینکه در هر شرایطی حامی فرزند خود باشید . نوجوان ها حتی در زمانی که ناامید و عصبانی هستند و حتی سرکشی میکنند نگران این هستند که عشق والدینشان را از دست بدهند . از کنجکاوی ها و تجربیات طبیعی نوجوان خود حمایت کرده و در هیچ شرایطی او را طرد نکنید .              


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مشاور برای نوجوان و جوان
یک شنبه 21 آبان 1396 ساعت 12:33 | بازدید : 477 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

مشاوره نوجوانان و جوانان

با گذران دوران کودکی، فرزندتان اکنون وارد عصر جدیدی از زندگی اش شده است؛ نوجوانی و در ادامه جوانی فرزندتان دوران حساسی است که برای درک بهتر خلق وخو و تغییرات اخلاقی وی، لازم است حتما جلساتی برای مشاوره نوجوان و جوانان داشته باشید؛ به یاد داشته باشید که مشاوره نوجوان و جوان با یک مشاور برای نوجوان و جوان می تواند با مسلط کردن شما بر روانشناسی فرزندتان، اختلافاتتان را با فرزندان نوجوان و جوانتان کمتر کند.

به عنوان مثال، شما از طریق تماس با مرکز مشاوره نوجوانان معتبر، ضمن مشاوره تلفنی برای نوجوانان و جوانان، می توانید پاسخ سوالاتتان را در مورد روانشناسی نوجوان و جوان و همچنین مسایلی که می تواند در نوجوانان و جوانان درگیری ذهنی ایجاد کند،  دریافت کنید؛ مسایل مذکور می تواند شامل روانشناسی در زمینه انگیزش نوجوانان و جوانان، فرار از مدرسه، روانکاوی مسایل جنسی نوجوانان و جوانان و ... باشد که در طول مشاوره نوجوان و جوانان این مسایل بررسی می شود.

روانشناسی نوجوان 

دوران نوجوانی، دوران استقلال خواهی و سرکشی است. با مشاوره نوجوان و جوانان می توان شناخت مناسبی از منشاء رفتارهای نوجوانان بدست آورد و در نتیجه، از معضلات خطیر این دوران، بی خطر عبور کرد. مشاوره و نوجوانان بایستی ترکیب غیرقابل جدا از همی باشند، چرا که یک مشاور برای نوجوان می تواند ویژگی های اخلاقی آزاردهنده نوجوانان و مسیرهای رسیدن به آرامش آن ها را مشخص کند و سبب آرامش روانی نوجوانان گردد؛ بنابراین مشاوره تلفنی برای نوجوانان امری حیاتی است که در طول این مشاوره های، نوجوان و خانواده اش آگاهی های لازم را در مورد روانشناسی نوجوانان در دسترس می گذارد. همچنین توجه به این نکته ضروری است که والدین و نوجوانان در ابتدای این دوران، با مشاوره نوجوان و جوانان از دامن زدن به سوء تفاهمات پیش آمده و نیز ایجاد تنش بینشان بپرهیزند.

مشاوره تلفنی برای نوجوانان

خانواده هایی که به دنبال رفع مشکلات و معضلات روانشناسی نوجوانان خود هستند، می توانند با جستجوی  مرکز مشاوره نوجوانان معتبر، از سرویس مشاوره تلفنی برای نوجوانان آن مرکز بهره مند شده و مشکلات مذکور نوجوان خود را برطرف کنند.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , جوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کنترل خشم والدین
چهار شنبه 17 آبان 1396 ساعت 18:15 | بازدید : 203 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

عصبانیت والدین :

 

برای نوجوانان دشوار است که دربرابر عصبانیت والدینشان ، خود را سرزنش نکند . شما بارها از دست نوجوانتان عصبانی خواهید شد . اما عصبانی شدن زیاد ، ممکن است به منازعه ی قدرت یا انتقام جویی نوجوانان ، یا ابراز بی کفایتی بی انجامد .

 

 

 

بهترین راههای کنترل عصبانیت والدین:

 

قبل از آن که بیش از حد احساس عصبانیت کنید ، یک پیام من بدهید . برای مثال ، اولین احساس شما ، ممکن است ناراحتی یا یاس باشد . در این مواقع می توانید به نوجوانتان یک پیام من ارسال کنید . این کار از عصبانیت شما می کاهد . در مورد پیام من معنی آن ، نوع بیان کردن آن و واکنش نوجوان در برابر آن ، در مقاله ی احترام گذاشتن به نوجوان  که مفصل صحبت کردیم .

 

 

 

چگونگی صحبت کردن با خودتان را تغییر دهید .

 

وقتی عصبانی نیستید به دنبال فرصتهایی برای صحبت کردن با نوجوانتان باشید .

 

 

 

همواره این مساله را به خود گوشزد کنید که هر انسانی میتواند اشتباه کند و اشتباه کودکان بیشتر بخاطر ناآگاهی آنها در انجام کارها و رفتارهایشان میباشد پس بایستی با رفتار مناسب شیوه مناسب رفتارها را به آنها آموخت .

 

 

 

وقتی بیش از حد عصبانی ام چه باید بکنم ؟

 

- از نوجوانتان دور شوید ، اتاق را ترک کنید ، بروید بیرون و راه بروید یا به یکی از دوستانتان تلفن کنید .

 

 

 

- سعی کنید از روشهای کسب آرامش استفاده کنید .

 

 

 

- با تلفن ویژه تماس بگیرید . اگر آن قدر عصبانی هستید که می ترسید به نوجوانتان صدمه بزنید ، فورا به یک مشاور تلفن کنید و کمک بخواهید . پشت خطوط ویژه ی تلفنی افراد آموزش دیده ای هستند که به شما کمک می کنند تا آتش خشم خود را خاموش کنید و کنترل عصبانیت کنید  و نیز افرادی هستند که می توانند کمک کنند تا کنار آمدن با عصبانیت را یاد بگیرید .

 

 

 

متاسفانه خشم و عصبانیت در همه افراد هست که به سختی می توان آن ها را مهار کرد ، اما با روش هایی کار آمد و کاربردی می توان آن را کنترل نمود . عصبانیت والدین نیز از مواردی است که بسیاری از خانواده ها را متشنج کرده است . با نوجوان ارتباط برقرار کنید .

 

 

اگر ازآن دسته افرادی هستید که دچار مشکلات خشم و عصبانیت می شوید و نمی دانید که با آن چگونه برخورد کنید میتوانید با مشاوره تلفنی و مشاوره غیر حضوری آنلاین یا مرکز تخصصی روانشناسی ، تماس بگیرید .

 کانال تلگرام مشاوره نوجوانان .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روانشناس نوجوان و احترام گذاشتن به نوجوان
سه شنبه 16 آبان 1396 ساعت 18:45 | بازدید : 184 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

 

 

 

احترام گذاشتن به نوجوانان:

برای احترام گذاشتن به نوجوانان باید دروهله ی اول مهارتهایی درصحبت کردن با نوجوانان درمورد مشکلات او بدون سرزنش داشته باشید.همچنین با تشویق به او کمک میکنید احساس دوست داشتنی و پذیرش وارزشمندبودن و محترم داشته باشد.

 

 

چگونه به صحبتهایمان گوش دهند:

به نظر روانشناسان نوجوانان برای اینکه به صحبتهایمان گوش دهندکافی است به تمامی صحبتهای او گوش دهید وبه او کمک کنید برای حل مشکلاتشان .

 

 

احترام گذاشتن به فرزندان یا فرمانبرداری:

احترام گذاشتن را با اطاعت و فرمانبرداری اشتباه نکنید و این نکته را درنظر داشته باشید که شخصی که در خانه محترم نمی باشد بیرون از خانه نیزهرگز نمی تواند به دیگران احترام بگذارد.

 

 

احترام بگذاریم وخواسته هایمان را محترمانه از انها بخواهیم . شما میتوانید با بکاربردن (کلمه من) احساساتان را بیان کنید  و مشکلات بین والدین و نوجوانان را کم کنید .درپیام(من)تمرکز روی شماست نه نوجوان. با بکاربردن این کلمه به نوجوان برچسب نمیزنید و اورا سرزنش نمیکنید.با گفتن (من)بگویید چه چیزی درحال وقوع یا چه احساسی دارید یا توضیح دهید که چرا اینطور احساس میکنید.باید درنظر داشته باشیم ازکلمه (تو) استفاده نکنیم چراکه دلسرد کننده واحساس سرکوبش و سرزنش و بی ارزشی را به نوجوان میدهد .گفتن تو باید خجالت بکشی و یا تو باید انجام این کار را متوقف کنی/این جملات باعث اذیت و ازار وممکن به مقابله برخیزند ودیگر به حرف شما گوش ندهند.با انها صداقت داشته باشد اگر مرتکب اشتباه شدید بپذیرد و عذرخواهی کنید چون الگوپذیر نوجوانان از والدین  هستند .همچنین بیشتر به صفات مثبت فرزندانتان بپردازید تا اشاره به جنبه های منفی.به نوجوان خود ارزش فردی بدهید فرزند شما باید بداندبعنوان یک انسان صاحب ارزش است مانند سایرین مورد احترام است.این حس به فرزندان می اموزد که اگر خود را محترم نشمارند نمی توانند احترام دیگران را حفظ کنند.استقلال انها را پایه ریزی کنید و به نوجوانان خودهمواره بگویید دوستش دارید.

مشاوره تلفنی

شما میتوانید برای اطلاعات بیشترمیتوانید از متخصصان روانشناس و همچنین مشاوران تلفنی وانلاین مشورت کرده و راهنمایی لازم را بدست اورید. کانال تلگرام روانشناسی کودک نیز میتواند مطالب مفیدی را به والدین آموزش دهد .

 

 

 

 

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مشاوره کودک تلفنی
دو شنبه 15 آبان 1396 ساعت 22:44 | بازدید : 536 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

مشاوره کودک تلفنی

کودکان در طی زمان رشدشان دچار مشکلات ناخواسته ای می شوند؛ از این رو والدین بایستی در صدد حل این مشکلات برآیند. یکی از آسان ترین راه کارهای برطرف کردن این مشکل بهره مندی از مشاوره کودک است؛ از آنجایی که والدین تجربه کمی در خصوص روانشناسی کودک دارند، مشاوره تلفنی با روانشناس کودک می تواند راه آسان دسترسی به مشاوران و روانشناسان متخصص کودک را برای دستیابی به اطلاعات لازمشان فراهم کند. از این رو، مشاوره تلفنی با روانشناس کودک می تواند کمک شایانی در تشخیص ریشه مشکلات روانی کودکان و در نتیجه حل معضلات آینده کودکان را حاصل کند. 

 

 

مشاوره تلفنی روانشناسی کودک در حالتی خاص، برای والدینی اهمیت دارد که نگران آینده کودک خود هستند و ضمنا هیچ اطلاعات اولیه در زمینه روانشناسی کودکشان و عکس العمل های مختلف فرزندشان ندارند؛ این والدین در زمان احساس نیاز به مشاوره کودک تلفنی، می توانند از گنجینه پر از تجربه مشاوران فعال در زمینه مشاوره تلفنی کودکان رایگان استفاده کنند و راه کار مشکلات خود را پیدا کنند.

 

 

مشاوره کودک تلفنی در چه موضوعاتی انجام می شود؟

 

در یک مشاوره کودک تلفنی موضوعات مختلفی قابل بیان است، که بعضا منشاء بروز آن، از دیدگاه والدین بی اهمیت به نظر برسد، و این در حالی است که مشاوره تلفنی روانشناسی کودک می تواند این منشاء بروز مشکلات را استخراج و آن ها را به والدین ارایه کند؛ برخی از این مشکلات کودکان، که در مشاوره تلفنی کودکان رایگان قابل تشخیص هستند، شامل موارد زیر است:

 

 

مشاوره کودکان بیش فعال

 

در یک مشاوره کودک تلفنی، مشکل بیش فعالی کودکان قابل تشخیص است؛ کودکان بیش فعالی دارای علائمی چون بی دقتی، بی قراری، کم توجهی و سایر نشانه های مشابه که این علائم می تواند با تشکیل  چند جلسه مشاوره کودکان بیش فعال تشخیص داده شود. بیماری بیش فعالی اگر تا سن خاصی تشخیص و درمان نشود، در بزرگسالی، فرد را به سوی افعال و واکنش های خطرناک هدایت کند.  

 

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دلایل خودکشی نوجوانان ؟
یک شنبه 14 آبان 1396 ساعت 22:13 | بازدید : 244 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

خودکشی نوجوان

 خودکشی نوجوان به عنوان اقدامی آگاهانه در جهت نابودی خود همیشه به عنوان یک معضل روانشناختی و اجتماعی محل بحث روانشناسان و جامعه شناسان است .  همه ی نوجوانان در دوره ای از زندگی خود احساس نا امیدی و درماندگی را جبران می کنند و دچار مشکلاتی می شوند که احساس می کنند هیچ راه حلی برای آن وجود ندارد ، اما تعدادی از نوجوانان که مهارت های حل مسئله و کنترل هیجانات را ندارند ممکن است نسبت به پدیده ی خودکشی آسیب پذیرتر باشند . خصوصیت مشترک همه ی افرادی که افکار خودکشی دارند این است که خودکشی تنها راه غلبه بر احساسات غیر قابل تحمل است .

 

 

علل خودکشی نوجوان

حال دلیل خودکشی نوجوان چیست ؟

 

عوامل فردی

اختلالات روانی مانند افسردگی اساسی و اختلال افسردگی دو قطبی مهم ترین عامل خودکشی است . در اختلال دو قطبی به دلیل خلق بالا و انرژی زیاد امکان این اتفاق بیشتر هم می شود .

 

 

سوء مصرف مواد توهم زا و الکل نوجوان که منجر به ایجاد اختلال در روند قضاوت شخص می شود .

 

 

عدم عزت نفس و مشکلات خود ارزشمندی

 

 

شکست های متعدد مانند افت تحصیلی و از دست دادن رابطه عاطفی نوجوان

 

 

 

عوامل خانوادگی

عدم ارتباط صمیمانه کودک و نوجوان با خانواده

 

 

تحمیل ازدواج های اجباری در سنین نوجوانی

 

 

اختلافات خانوادگی

 

 

تبعیض میان فرزندان

 

 

وجود سابقه ی خودکشی در خانواده

 

 

 

نشانه های خودکشی در نوجوان

وجود علایم زیر می تواند به عنوان زنگ خطر در پدیده ی خودکشی مورد بررسی قرار گیرد :

 

 

 

  • صحبت از مرگ و تهدید در مورد این کار
  • ابراز آمادگی و استقبال از مرگ مثل نوشتن وصیت نامه یا بخشیدن دارایی
  • غفلت از ظاهر شخصی
  • عدم توجه به تحسین و تشویق
 

مشاوره تلفنیبرای کودک و نوجوان

 

آن چه در موضوع خودکشی اهمیت دارد شناسایی افکار خودکشی در نوجوان و بررسی انگیزه های درونی وی برای استقبال از این کار است . لذا چنانچه در مورد نوجوان خود رفتارهای مشکوک به اقدام خودکشی مشاهده کردید بهتر است از یک متخصص در حوزه ی کودک و نوجوان کمک بخواهید . اگر به مشاور و روانشناس نوجوان حضوری دسترسی ندارید میتوانید از طریق مشاور تلفنی نوجوانان و کودک و یا روانشناس آنلاین برای کودک و نوجوان ،  مرکز مشاوره تخصصی کودک و نوجوان و یا دنبال کردن کانال روانشناسی تربیت کودک و نوجوان اطلاعات بیشتری کسب کرده و به فرزند خود کمک کنید . 

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روش تربیت صحیح فرزند
شنبه 13 آبان 1396 ساعت 23:56 | بازدید : 199 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

 

روش های صحیح تربیت کودک ارایه شده در جلسات مشاوره یادگیری کودکان

 

 در یک مرکز مشاوره کودکان معتبر، معمولا مشاوره یادگیری کودکان با کیفیتی ارایه می شود؛ در طی این مشاوره یادگیری کودکان، مشاوران با تجربه به والدین کودکان این نکته را یادآور می شوند که بنا بر عوامل بیرونی و یا اصول داخل خانوادگی، تربیت فرزندان دارای روش های مختلفی است؛ همچنین جهت داشتن تربیتی صحیح ، تعامل و ارتباط بین والدین و کودکان حائز اهمیت بالایی است ؛ اکثر والدین این مساله را امری آسان می دانند و معتقدند که این کار پیچیدگی چندانی ندارد و آنها به آسانی قادر به انجام آن هستند.

 

  در صورتی که بر اساس علم روانشناسی و مشاوره کودک ، اجرای این کار مستلزم بهره مندی از مشاوره یادگیری و درسی کودک  با کیفیت و نیز داشتن تجربه ای قوی و بهره مندی از شیوه های اصولی و کارایی های استا ندارد می باشد که کل این موارد می تواند با جلسات مختلف مشاوره تلفنی پزشکی کودک به والدین منتقل شود. 

 

همچنین یک مشاوره تلفنی تربیت کودک، می تواند کمک های بسیاری را برای شناخت روال های مناسب تربیتی را بشناساند.  

 

 

 

مشاوره یادگیری کودکان در چه زمینه هایی انجام می شود؟

 

 

مشاوره و تربیت کودک شامل موارد زیر است:

 

 

 

مشاوره در خصوص مشکلات کودک:

 

در مساله روانشناسی و مشاوره کودک ، یک دکتر روانشناس و یا روانپزشک خوب، به درستی می داند که کودکیچه مشکلاتی دارد، به صورتی که والدین هم بدرستی از این امر مطلع نیستند.

 

 

 

مشاوره آموزشی کودک: 

 

در مشاوره یادگیری کودکان ، بهره مندی از شیوه های بروز و نوین دنیا که توسط مشاوران ارایه می شود، اِعمال این شیوه ها در تربیت کودک می تواند تاثیر عمیقی در روح و روان فرد در  آینده داشته باشد .

 

 

 

مشاوره تربیتی کودکان: 

در مشاوره تلفنی پزشکی کودکان ، زمان تربیت کودک بسیار موثر و کاربردی است که مشاوره یادگیری کودکان توسط مشاوران کودک انجام می شود. همچنین پروسه تربیت فرزندی در سنین اولیه، بسیار کارآمدتر از مشاوره در بزرگ سالی است.

 

 

 

lah,vi jgtkd

 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مشاوره نوجوان
جمعه 12 آبان 1396 ساعت 14:27 | بازدید : 282 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

مشاوره نوجوانان و جوانان؛ خصوصیات نوجوانی

در مشاوره با نوجوانان، طرح این مساله برای والدین و مربیان ضروری است که برای درک خصوصیات دوران نوجوانی شناخت کافی داشته باشند؛ برخی از خصوصیات مذکور را می توان در مواردی چون رشد جسمانی و رشد جنسی، رشد اجتماعی، رشد شناختی، رشد هیجانی و عاطفی خلاصه کرد که در ادامه مطلب به طور خلاصه به برخی از موارد مذکور پرداخته می شود:

مشاوره نوجوانان و جوانان، رشد شناختی

در سلسله مباحث مشاوره با نوجوانان، از اجزاء مراحل رشد شناختی می توان به روش استدلال، تفکر، درک و فهم نوجوانان اشاره کرد. در جلسات مشاوره نوجوانی، مشاور برای نوجوان می تواند به طبیعی بودن وجود تفکرات انتزاعی نوجوان، و سیر وی در دنیای احتمالات و تجسم دنیا به مکانی بهتر از آنچه که هست، و نیز دیدن انتقادگرایانه اوضاع موجود، ماجراجویی نوجوان در زمره داشته های نوجوان اشاره کند؛ به عنوان مثال در یک مشاوره تلفنی نوجوانان، می توان این مساله را برای نوجوان روشن کرد که تفکر انتزاعی، به نوجوان این امکان را می دهد که موضوعات سیاسی، فلسفی، دینی، اخلاقی، را تست کرده و تفکرش را در این زمینه ها ارزیابی کند.

مشاوره نوجوانان و جوانان، رشد اجتماعی

بر اساس نتایج حاصل از مشاوره نوجوانان و جوانان، انسان موجودی اجتماعی است؛ وی در دوران کودکی با اشخاص کمی (شامل خانواده) در ارتباط است؛ در ادامه رشدش با دامنه توسعه یافته ای از اشخاص شامل همبازی، همکلاسی، همشهری، هم محله ای و سایر تعامل برقرار می کند.

مشاوره نوجوانان و جوانان، عوامل بهره بردای از رشد اجتماعی

در بحث مشاوره نوجوانان و جوانان، نوجوان برای بهره برداری از رشد و تکامل اجتماعی اش عوامل زیر را لازم دارد:

·        کسب آگاهی و مهارت کافی در خصوص آداب و معاشرت اجتماعی

·        احترام به قوانین و مقررات

·        مطالبه ارتباط با دیگران

·        قدرت شرکت در گروه‌های متعدد و نیز فهم فعالیت های گروهی  

 

از دیدگاه مشاوره نوجوانی، رفتارهای اجتماعی نوجوان بر دو بخش اند: 1. رفتارهای مبتنی بر مبارزه 2. رفتارهای مبتنی بر همکاری. در این تقسیم بندی، رفتارهای دسته اول منفی اند و موجب دوری و تقابل نوجوانان می شوند و به عنوان مثال می توان به مواردی چون مشاجره، دست انداختن دیگران، پرخاشگری، نزاع و سایر اشاره کرد. رفتارهای دسته دوم مثبت اند و موجب همکاری و در نتیجه تعامل بین آنان می شود؛ مواردی مانند دوستی، رهبری، همدلی نمونه هایی از رفتارهای دسته اول اند. 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چهار شنبه 10 آبان 1396 ساعت 18:10 | بازدید : 198 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

فریاد زدن کودک

مسئله تربیت فرزند یکی از مواردی است که والدین باید به آن بسیار توجهکنند . از آنجایی که کودکان و نوجوانان رفتاری دارند که در نظر والدین خطا است ویا مشکل دارد ولی در بسیاری از موارد والدین هستند که رفتار نامناسبی در برخورد ویا تربیت فرزند خود نشان می دهند .

 کودکان و نوجوانان طاقت کمی دارند و امکان دارد تصمیماتی عجولانهبگیرند ، درخواستی نامعقول داشته باشند چرا که به جای تفکر و رفتار منطقی بیشتراحساسی عمل می کنند . در این موارد شاید غر بزنند ، فریاد بزنند ، زود خسته شوند ،گریه کنند و در کل رفتاری نشان دهند که زیاد منطقی به نظر نرسد.

دلایل فریاد زدن کودک؟

در مورد فریاد زدن کودکان و نوجوانان والدین بهتر است که رفتاری مشابهآنها و یا رفتاری که سبب ادامه بگو مگو یا فریاد های بیشتر شود نشان ندهند. برخیکودکان در صورت برخورد صریح والدین بیشتر لج می کنند و برخی دیگر در صورتی کهواکنشی نبینند یا احساس کنند که به آنها توجه نمی شود رفتار نامناسب خود را ادامهو یا بیشتر می کنند .

 

کودکان چرا فریاد می زنند؟

بهتر است ابتدا والدین دلایل فریاد زدن کودکان را بفمند و سپس برای آنراه حل در نظر بگیرند چرا که دلیل هر فریاد زدنی با دیگری فرق دارد .کودکان درچندین حالت ممکن است فریاد بزنند :

  • 1-      در حالتی که با درخواست آنها موافقت نشود . در مواردی که احساس کنندبه آنها توجه نمی شود .
  • 2-      در حالتی که سیستم دفاعی بدنشان واکنش نشان دهد که با فریاد زدن نیازبه کمک را در خواست می کنند

 

راهکار فریاد زدن کودک

در این موارد والدین میتوانند :

 

  • 1-     با کودک صحبت کنند و با پرسش او را متوجه کنند که تصمیمش مناسب است یاخیر؟  یا دلایل درخواستش را بپرسند چرا کههمیشه امکان دارد والدین نیز اشتباه برداشت کند . به او توجه کنند ، نوازش کنند و بفهمانندکه همیشه او را دوست دارند .
  • 2-      در این موارد باید به او توجه کرد و به او کمک کرد

 

مشاوره تلفنی

laدر مواردی که دلیل فریاد زدن کودک را متوجه نمی شوید بهتر است ازمشاور روان شناس کودک و نوجوان کمک بگیرید. در مواردی نیز که مراجعه به این روانشناسان متخصص سخت است می توانید از طریق مشاوره تلفنی راهنمایی دریافت کنید .

 

 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اضطراب کودک
سه شنبه 9 آبان 1396 ساعت 12:24 | بازدید : 267 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

اضطراب کودکان

کودکان نیز مانند بزرگسالان دچار اضطراب می شوند . فرایند اضطراب یک رفتار است که فرد دچار بی تابی ، دلشوره و استرس می شود. در این حالت کودک یا بزرگسال نمی تواند درست تصمیم بگیرد و یا اینکه در انتخاب هایش دچار اختلال می گردد.

 

 

در بیشتر موارد کودکان و نوجوانان در مراحلی که به نظرشان بسیار حساس است و یا تمرکز زیادی روی آن سری فعالیت ها از طرف والدین شده است دچار استرس یا اضطراب می شود. در اغلب موارد می تواند جلسات امتحان ، رویارویی با افراد معروف ، صحبت کردن در اجتماع و ... می تواند به کودک یا نوجوان استرس وارد کند .

 

 

استرس کودکان و نوجوانان

در بسیار ی از حالات که عدم رفتار مناسب سبب تنبیه خواهد شد و یا درست انجام دادن آن فعالیت در ذهن نوجوان برای آینده او  بسیار تاثیر گذارمی باشد مستعد استرس هستند .اضطراب ها انواع دارند که از این میان  میتوان اضطراب جدایی ، اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی نام برد.

 

 

دلایل اضطراب

 بطور کلی فراید اضطراب یک ری اکشن طبیعی بدن است وی در برخی از افراد این ویژگی بسیار زیاد تر می باشد که می تواند به فرد و اطرافیانش آسیب بزند و باید درمان شود. برخی از کودکان و نوجوانان به دلیل ترشحات هورمونی به طور غیر معمول دچار اضطراب می شوند. که باید با مراجعه به پزشک و تجویز دارو این هورمون ها را کنترل کنند .

 

 

برخی از کودکان و نوجوانان نیز به دلیل شرایط خانوادگی و محیطی دچار استرس می شوند که از این موارد می تواند مشکلات خانوادگی، احساس جدایی و طردشدگی در محیط خانواده و  از عوامل محیطی می‌توان تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره را، همچون زلزله، بیماری، مرگ یکی از نزدیکان،... نام برد

 

 

مشاوره تلفنی

 

در این موارد خانواده ها حتما باید با مشاوران متخصص روانشناسی کودک و نوجوان تماس گرفته و برای حل مشکلات اضطرابی فرزندشان راهنمایی و کمک بگیرند . در صورت بحرانی بودن موضوع مراجعه به روانپزشک نیز پیشنهاد می شود .

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بلوغ نوجوان دختر، بلوغ نوجوان پسر
دو شنبه 8 آبان 1396 ساعت 12:14 | بازدید : 246 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

مشکلات جنسی نوجوانان

دوره نوجوانی و بلوغ یکی از دوره های بحرانی زندگی می باشد که طی آن فرد از دوران کودکی به دوران جوانی در حال انتقال است. از انواع بلوغ می توان به بلوغ جنسی ، بلوغ فکری و بلوغ جسمی نام برد. در سنین نوجوانی ، نوجوان بهتر درک می کند ، بیشتر فکی می کند و سعی می کند تصمیماتش را به کمک منطق نیز بسنجد. چرا که همین نوجوان در دوران کودکی رفتارش بیشتر بر مبنای احساسات بوده ولی اکنون حس بالغ شدن به او دست داده و نه تنها دوست دارد که تصمیماتش را بر اساس منطقش بگیرد بلکه دوست دارد این اتخاذ تصمیم ها از طرف اطرافیان و والدینش نیز محترم شمرده شود .

 

 

بلوغ نوجوان

نوجوانان با توجه به بلوغ فکری که در این دوران دارند دوست دارند خودشان را آدم بزرگ تلقی کرده و رفتاری مانند بزرگتر ها نشان دهند ، در جمع آنها حضور یابند ، نظر بدهند و دیگران نیز به نظراتشان توجه کنند . دختران نوجوان بیشتر با رفتار هایی در پی گرفتن توجه و پسران نوجوان خواستار استقلال هستند .

 

 

تفاوت نوجوان پسر و نوجوان دختر

یکی دیگر از انواع بلوغ ، بلوغ جنسی است که در راستای بلوغ جسمی نوجوانان می باشد. نوجوان در این دوره اندامش بخصوص اندام های جنسی اش رشد بیشتری نسبت به گذشته خواهد داشت. در این مراحل پدر و مادر ها باید در مورد مشائل جنسی و اندام های بدنشان با آنها صحبت کنند و یا با مراجعه به مشاوران متخصص از آنها کمک بخواهند چرا که اگر این کار انجام نشود و یا به درستی پیگیری نشود عواقب بسیار مخربی مانند : گمراهی جنسی ، ارتباطات غیر مشروع ، روابط جنسی خطر ناک و خطر ابتلا به بیماری های جنسی مانند هپاتیت و ایدز  ، انزجار و تنفر از رابطه با همسر و خطرات دیگر بشود .

 

 

مشاوره تخصصی کودک و نوجوان

 

همواره کمک گرفتن از یک مشاور می تواند حل مسائل را برای خانواده ها و والدین بسیار آسان تر بکند . مشاوره تلفنی در زمینه آموزش مسائل جنسی می تواند یک راهکار ساده ، کم هزینه ، به صرفه باشد.

 

 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کودک آزاری چیست؟
یک شنبه 7 آبان 1396 ساعت 15:7 | بازدید : 279 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

کودک آزاری چیست؟

یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه کودکان هستند. به دلیل قدرت بدنی پایین تر و ساده لوحی و زود باوری میتوانند به شدت در معرض خطر قرار گیرند . در حال حاظر مسئله کودک آزاری در بسیاری از کشور ها نه تنها به عنوان یک عمل غیر انسانی مطرح نمی شود بلکه به طریقی جزیی از فرهنگ نیز شده است. ازدواج با دختران در سنین پایین می تواند یکی از این موارد باشد .

 

 

کودک آزاری جنسی

کودک آزاری بیشتر به صورت فیزیکی نمود پیدا می کند که تنبیه بدنی ، کار کشیدن  و حتی تجاوز جنسی را شامل می شود .در برخی کشور ها میزان تجاوز جنسی بسایر بالا است که کشور هایی مانند سوئد و سویس در صدر این جداول هستند . به این دلیل که  تو حتی در مواردی که یکی از زوجین تمایل به رابطه جنسی نداشته باسد و طرف دیگر او را مجبور به این کار کند میتواند به عنوان یک پرونده تعارض جنسی مطرح شود . در حالی که در بسیاری از کشور های خاورمیانه ازدواج با دختران زیر 12 سال جزو فرهنگ آن کشور می باشد .و رابطه جنسی اجباری هیچ مشکلی ندارد.

 

 

در مورد کودک آزاری نیز بسیاری از موارد به دلیل تعصبات خانواده و والدین ، تعرضات جنسی گزارش نمی شوند و یا اگر هم گزارش شوند در بساری از موارد وجود شواهد این کار پرونده را بسیار مشکل تر می کند . پس آمار رسمی در کشور ها در باره پرونده کودک آزاری به هیچ عنوان نمی تواند به عنوان یک معیار مناسب برای تشخیص شرایط مناسب و یا نا مناسب کودکان در آن جامعه باشد .

 

 

راهکار مقابله با کودک آزاری

یکی از راهکار های مقابله با این پدیده آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان است. آگاه کردن کودکان و نوجوانان به اندام های شخصی و در جریان گذاشتن خانواده در صورتی که فردی تمایل به تماس لمسی و یا دیدن آن بخش ها را داشت  میتواند کودک آزاری را به طور چشمگیری در یک جامعه کاهش دهد. در 80 درصد موارد کسانی که کودک آزاری کرده اند از آشنایان کودک و 20 درصد موارد افراد ناشناس بوده اند.

 

 

مشاوره تلفنی

در صورتی که از نحوه صحیح آگاه کردن کودک در باره اندام شخصی اش آگاهی ندارید و یا نیاز به مشاوره دارید میتوانید با متخصصان روانشناس کودک و نوجوان این مسئله را مطرح کنید و راهنمای بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ترک تحصیلی
چهار شنبه 3 آبان 1396 ساعت 12:23 | بازدید : 304 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

می خواهم ترک تحصیل کنم

 

اگر این حرف را از فرزند خود شنیده اید به سادگی از آن نگذرید . قصد کردن برای ترک تحصیلی در کودکان و نوجوانان ممکن است به دلایل مختلفی باشد:

 

1-      اختلالات رفتاری و روانی

 

برخی کودکان و نوجوانان به دلیل اینکه اختلالاتی مانند بیش فعالی و یا اوتیسم  و یا ... دارند نمی توانند به صورت مناسب روی مطالب درسی تمرکز کنند . این عدم توانایی در تمرکز ممکن است سبب شود که مفاهیم درسی را یاد نگیرند و در زمان آزمون ها و یا درس پاسخ دادن نتوانند نتایج قابل قبولی بگیرند . این عامل می تواند محرکی برای تقاضای ترک تحصیلی شود .

2-      بهره هوشی پایین تر

 

همه افراد IQ یکسانی ندارند و در این بین برخی از افراد دارای پتانیسل فراگیری هوشی بالاتر و برخی پایین تر هستند . ممکن است یک نفر یک مطلب را بکبار بخواند و آن را حفظ کند و لی نفری دیگر همان مطلب را بارها بخواند ولی نتواند آن را حفظ کند . برخی از کودکان و نوجوانان به دلیل داشتن بهره هوشی پایین تر از تلاش دست بر می دارند و اقدام به ترک تحصیل می کنند .

3-      شرایط خانوادگی و اقتصادی 

مسخره شدن شاگردانی که نمره پایین تری در امتحانات می گیرند می تواند یکی از دلایل ترک تحصیلی آنها باشد . برخی دانش آموزان به دلیل شرایط اقتصادی و یا خانوادگی از امکانات مناسبی جهت درش خواندن و گرفتن نمرات مناسب محروم هستند . برخی خانواده ها حتی نمی توانند هزینه تحصیل فرزندشان را بپردازند .

شاید همه ما با پدیده کودکان کار در چهار راه ها و یا خیابان های شلوغ برخورد کرده ایم . برخی از این کودکان کار ترک تحصیل کرده اند . اگز از آنها بپرسیم که چرا این کار را انجام داده اند شاید بگویند که سرپرست خانوار هستند ویا برای کمک به مخارج خانواده به والدینشان کمک می کنند. در مجموع شرایط خانوادگی ومسائل اقتصادی از مهمترین عوامل ترک تحصیلی کودکان و نوجوانان است .

 

مشاوره تلفنی با روانشاسان متخصص در زمینه کودکان کار

 

در راستای بالا بردن کیفیت روان و سلامتی جامعه مشاوره روانشناسی با خانواده هایی که فرزندانشان را به ترک تحصیل تشویق می کنند  پیشنهاد می شود . یک روان شناس متخصص خوب می تواند والدین را به ادامه تحصیل فرزندشان ترغیب کند و از عواقب بسیار مخرب ترک تحصیل آگاه سازد . بنیاد های خیره و مراکز حمایت از کودکان کار نیز به صورت گسترده روی موضوع ادامه تحصیلی کودکان کار فعالیت می کنند .

 

 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


لجبازی پسران
سه شنبه 2 آبان 1396 ساعت 12:59 | بازدید : 272 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

لجبازی نوجوان

از آنجایی که بعد از دوران کودکی مرحله توجه به استقلال و تصمیم گیری های شخصی است در نتیجه نوجوان دوست دارد که خودش تصمصم گیری کند . در اغلب موارد کودکان از طریق بهانه گیری و غر زدن لجبازی خود را نشان می دهند و یا بر سر یک سری مسائل پا فشاری می کنند ولی نوجوانان به دلیل نیاز به استقلال و توجه به آنها و احترام به تصمصماتشان لجبازی می کنند .

نوجوان به دلیل بلوغ فکری و جنسی و ترشهات هورمون ها دوست دارد که بیشتر در معرض توجه قرار گرفته و به تصمیماتش احترام گذاشته شود .

لجبازی پسران

پسران به دلیل غرور و اینکه نشان بدهند دیگر مستقل شده اند و می توانند تصمیم گیری کنند بر سر تصمیماتشان لجاجت می کنند . در این موارد والدین باید با آرامش با این مسئله برخورد کرده و بتوانند با کودک صحبت کنند و فرزندشان را بشنوند . ایجاد تشنج در محیط خانواده و برخورد شدید و لحن مبارزه طلبانه بسیار میتواند غیر سازنده بوده و همچنین عواقب مخربی نیز داشته باشد . ترک خانواده ، گوشه گیری ، عقده های روانی ، از بین رفتن صمیمیت در بین خانواده میتواند برخی از این موارد باشد .

لجبازی دختران

دختران چون بیشتر شیفته توجه هستند و ناز کردن را دوست دارند بیشتر به خاطر این موارد لجبازی می کنند . برخلاف پسر ها که مسئله استقلال محور لجبازی است در دختران دیده شدن بزرگترین دلیل لجبازی می باشد . در این موارد باید به دختر توجه کنید که این توجه می تواند به همراه خواسته او یا صحبت در باره عدم قبول خواسته او باشد. صحبت کردن موثر ترین راه در برطرف کردن لجبازی است هم در دختران و هم در پسران .

مشاوره تلفنی

 

به طور کلی لجبازی یک واکنش غریزی است . نحوه برخورد با کودکان و نوجوانان لجباز را میتوانید از مشاوران متخصص پرسیده و از راهنمایی های متخصصان روانشناس کودک و نوجوان استفاده کنید . مشاوره تلفنی می تواند یکی از موثر ترین و راحت ترین روش های  جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی باشد  .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دخترانی که قربانی نهنگ آبی شدند
دو شنبه 1 آبان 1396 ساعت 15:17 | بازدید : 275 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

 

دخترانی که قربانی نهنگ آبی شدند

در ایران  خودکشی دو دختر اصفهانی تحت تاثیر بازی نهنگ آبی، اولین نمونه خودکشی از این دست بود.  اما تا کنون 130 نفر به خاطر بازی نهنگ آبی خودکشی کرده اند. در روسیه در سال جاری گذشته چندین مورد خودکشی دختران جوان در اثر بازی نهنگ آبی گزارش شده است. فیلیپ بودیکین طراح این بازی یک روانشناس است...! او در اظهارات خود بعد از دستگیری اعلام کرده که تنها قصد داشته افراد بیمار را از این طریق از بین ببرد .

بازی نهنگ آبی

در واقع بازی نهنگ آبی یک مدل بازی روانشناختی است که در ابتدا بیشتر افرادی که بیماری و اختلالات روانی دارند و یا عقده یا کمبودی در خود احساس می کنند جذب این بازی می شوند . بازی نهنگ آبی در اولین مرحله خواستار صدمه زدن به بدن قربانی است که اغلب افراد سالم از این کار خودداری می کنند . فقط افرادی که از نظر عاطفی یا خانوادگی دچار مشکل هستند به این بازی بیشتر گرایش نشان می دهند.

بازی نهنگ آبی جسیت؟

در اغلب موارد نوجوانانی که این بازی را انجام داده اند و تا مرحله آخر که همان مرحله خودکشی هست رفته اند از نظر خانوادگی و روابط با والدین بسیار تضعیف پذیر بودند . در برخی موارد نداشتن والدین یا روابط بسیار ضعیف با آنها قربانیان را به ادامه بازی تشویق کرده و فقدان وجود افراد آگاه برای جلوگیری یا توقف مراحل این بازی سبب شده که قربانی تا مرحله آخر بازی را انجام دهد .

مراحل بازی نهنگ آبی

بازی نهنگ آبی شامل 50 مرحله اشت که در مزاحل 1 تا 29 فرد را برای نترسیدن از صدمه به خود و نترسیدن از ارتفاع آماده می کند  . در مراحل 30 تا 49 فرد یک سری کار های روزمره مانند دیدن فیلم ترسناک ، صدمه و آسیب جسمی ، شستشوی فکری توسط یکی دیگر از بازی کن ها  ... را تکرار می کند و زندگی برایش تکراری جلوه می کند . در نهایت در مرحله 50 بازی از قربانی می خواهد که خود را از بلندی پرتاب و یا خودکشی کند .

در صورتی که بازی نهنگ آبی و یا مراحل آن را در فرزند خود دیدید یا شک کردید سریعا ای موضوع را به روانشناس متخصص به صورت مشاوره تلفنی یا حضوری اعلام کنید و همچینین ار را تحت نظر بگیرید .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رفتار با کودک بعد از طلاق والدین
شنبه 29 مهر 1396 ساعت 17:8 | بازدید : 271 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

بعد از طلاق با کودکان طلاق چگونه رفتار کنیم؟

 

برخی زوج ها بعد از ازدواج نمی توانند به صورت بالغانه رفتار کرده و امکان دارد در کشمکش های زندگی راه حل جدایی را انتخاب کنند. از آنجایی که جدایی می تواند راه حل ساده ای به نظر برسد ولی همواره روانشناسان خانواده طلاق را به عنوان آخرین راه معرفی می کنند. دلیل ای اتفاق اثرات بسیار مخرب آن بر روی افراد و اطرافیان فرزندان طلاق است.

 

والیدن قبل از بچه دار شدن باید بسیاری از رفتار های خود را بهتر کنند و یکدیگر را بیشتر بشناسند تا هم بتوانند زندگی بهتر داشته باشند و هم بتوانند فرزندان را به شیوه مناسبی تربیت کنند . بعد از تولد فرزند اگر باز هم مشاجره ها ادامه داشت و سبک زندگی  2 نفر هیچ تغییری مشاهده نشد طلاق در سنین کودکی فرزند و زمانی که هنوز درک درستی از دنیای پیرامون ندارد 0 تا 3 سالگی می تواند راهکار باشد. البته هر چند می دانیم که بعد از طلاق والدین فرزند باید با یکی از آنها زندگی کند و از نعمت داشتن پدر یا مادر محروم می شود . نبودن یکی از اعضای اصلی خانواده می تواند تاثیر بسیار مخربی بر شخصیت او ، خصوصیات کودکان طلاق  و نحوه تربیت کودک داشته باشد. گاها نبود پدر ممکن است ایجاد عقده های مالی و حمایتی در کودک و نبود مادر سبب ایجاد عقده های عاطفی در او شود .

 

مشکلات فرزندان طلاق

 

بعد از طلاق گرفتن روش مدارا با کودکان طلاق بسیار متفاوت است و باسد به گونه ای رفتار کرد که نبودن یکی از والدین برای او به صورت یک مسئله مهم تکرار نشود.

 

بچه های طلاق در بزرگسالی

 

نوجوانانی که پدر ندارند نیاز مند حمایت بیشتر هستن هر چند ممکن است به دلیل عقده های دوران کودکی کاملا این موضوع را نفی کنند . نداشتن مادر در نوجوانان سبب کمبود حمایت های عاطفی می شود .

در بسیاری از موارد مشورت با یک مشاور متخصص و روانشناس کودکان طلاق  میتواند راهکار های مناسبی را به خانواده ها و اطرافیان کودکان طلاق بدهد. ای مشاوره می تواند به صورت مشاوره غیر حضوری از طریق مشاوره تلفنی با یک روان شناس متخصص کودک مطرح شده و در صورت حاد  بودن موضوع این مطلب به صورت حضوری در میان گذاشته شود .



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روانشناس کودک و تربیت او
پنج شنبه 27 مهر 1396 ساعت 13:25 | بازدید : 256 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

دوران  کودک دوران یادگیری و شکل گیری شخصیت انسان هست و از طرفی دیگر کودکان دارای کمترین امکانات و توانایی ها هستند و برای همین به کمک و توجه اطرافیان نازمند هستند ، برای همین پدر و مادر ها نیاز به آگهی از روش های صحیح و به روز تربیت و آموزش کودک هستند . والدین علاوه بر اینکه شرایط رفاهی مناسب را برای کودکانشان فراهم می کنند باید شیوه های صحیح تربیت ،تنبیه ،تشویق ،آموزش و ... را برای رشد شخصیت کودکانشان بداند و بکار گیرند. در این راستا می توانند کودک مودب و کودک تیزهوش نیز تربیت کنند .

 

اهداف روانشناسی کودک:

روان شناسی کودک یکی از زیر مجموعه های روان شناسی رشد است که هدف آن نگاه  ذره بینی و علمی به کودک و نیازهایش و پیدا کردن شیوه های صحیح پرورش و آموزش کودک است که این موضوع از همان ابتدای تاسیس روانشناسی علمی مورد توجه بوده است

زمینه های مشاوره کودک

مراجعین مشکل های متفاوتی با کودک خود دارند که گاهی علت اصلی آنرا والدین نمی فهمند وو از دیدشان پنهان است و علت اصلی را مشاور با بررسی پیدا میکند. ولی بطور عمده مشکلات مربوط به کودکان موارد زیر است:

·                     اصرار بر خواسته خود

·                     بیش فعالی

·                     پرخاشگری

·                     سوالات جنسی کودکان

·                     دروغ گویی

·                     زور گویی در محیط خانواده یا مدرسه

·                     ترس

·                     گریه و لجبازی

·                     عدم تمرکز

·                     خجالتی بودن

·                     استرس و اضطراب

·                     مشکلات ارتباطی با سایرین

·                     و سایر موارد

 

علت استفاده از مشاوره ی تلفنی کودک

سختی یافتن روانشناس کودک ماهر و باتجربه،مشغله های کاری والدین،وقت،صرف هزینه های زیاد،تلف شدن وقت و انرژی در مسیر رفت و آمد و...تعداد زیادی از والدین با وجود مشکلات به روانشناس مراجعه نکنند و از راهنمایی های آن کمک نگیرند برای همین سازمان بهزیستی مشماره تلفنی را در کل  استان ها اندازی کرد و همچنین بعضی از مراکز خصوصی با مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی اقدام به مشاوره تلفنی میکنند و مشکلات هم میهنانمان را رفع میکنند.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درمان خجالتی بودن کودک
چهار شنبه 26 مهر 1396 ساعت 13:25 | بازدید : 559 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

درمان کودک خجالتی

 

خجالت کشیدن کودک یک نوع رفتار کودک است . این رفتار برخلاف تصور بسیاری یک عیب یا نقص نیست . خجالتی بودن کودک به راحتی با تشویق و تربیت والدین قابل برطرف شدن است . در برخی از فرهنگ ها کمرویی و خجالتی بودن کودک ستایش نیز میشود و والدین به صورت ناخودآگاه یا خودآگاه  فرزند خود را خجالتی تربیت می کنند . بسیاری از این والدین سر و صدا کردن و شیطنت کودک را ناپسند و بی ادبی می پندارند و به جای داشتن کودک مودب او را خجالتی تربیت می کنند.

خجالت چیست ؟

 از نظر علمی احساس خجالت، یك واكنش طبیعی نسبت به افراد یا محیط‌های جدید است كه در حقیقت تركیبی از حس ترس و كنجكاوی را در خود دارد. به طور مثال شیرخواران و نوزادان یه صورت غریزی با دیدن غریبه‌ها روی‌شان را برمی‌گردانند یا گریه می کنند . این واکنش علاوه بر اینکه سبب گرفتن توجه از والدین می شود در راستای بقای کودک و در امان ماندن از خطر نیز بسیار حیاتی است.

 

نشانه های کودک خجالتی

 

رفتارهایی مانند زیر را اغلب مشاهده می کنیم:

 

خجالتی بودن كودكان بین1 تا 3 ساله  به این صورت است که به زمین نگاه می‌كنند و به پدر یا مادرشان می‌چسبند و حتی ممكن است در این شرایط به مكیدن انگشت شست بپردازند که این خود نشانه ای ازخجالتی بودن کودک است .برای درمان خجالتی بودن کودک 2 ساله میتوان او را به ارتباط با دیگران و جدا شدن از والدین و داشتن استقلال تشویق کرد.

 اما بیشتر بچه‌ها قبل از 3 سالگی به راحتی با همه ارتباط برقرار می‌كنند و به‌نظر بسیار اجتماعی می‌آیند و کودکان منزوی نیستند اما بعد از این سن، ترس بیشتر كودكان از غریبه‌ها شروع می‌شود و آن‌هاحس خجالت و شرمندگی را یاد می‌گیرند.

 

 برای درمان کودکان میتوان از مشاوران روانشناسیکودک و نوجوان از طریق مشاوره تلفنی و حضوری استفاده کرد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روانشناس کودک
سه شنبه 25 مهر 1396 ساعت 13:8 | بازدید : 288 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

تاثیر مشاوره روانشناسی بر روند تربیت کودکان

تربیت کودکان کاری بسیار بغرنج برای والدین است که میتواند هم بسیار ساده باشد و هم میتواند به یکی از چالش های والدین تبدیل شود و مقدار زیادی انرژی و وقت از پدر و مادر بگیرد

 

 

دلایلی که میتواند منجر به این اتفاق شود میتوان به صورت زیر نام برد

 

 

 

با توجه به مسائل فوق باید دقت داشت تا راهی را برگزید که هر خانواده با شرایط خود بتواند از عهده چالش های پیش آمده بر آید

 

 

متاسفانه به خاطر فرهنگ غالب و طرز فکر بسیاری از افراد جامعه لزوم مراجعه به روانشناس و مشاوره با او را درک نکرده و در موارد نادر و بسیار سخت شاید به مشاور مراجعه کنند غافل از اینکه مراجعه به روانشناس و مشاور میتواند به صورت فعال بسیاری از درگیری های ذهنی و وقتی و هزینه ای را کاهش داده و اتفاقا بسیار مفید باشد

 

 

 

نقش والدین در تربیت نوجوانان و کودکان

 

برای تربیت کودکان نیز همینطور است مراجعه بهروانشناس نوجوان و کودک میتواند بسیار مسیر پرورش کودک را راحت تر از گزشته نموده و حتی محیط خانواده را نیز آرام تر نماید

 

 

البته روانشناس متخصص کودک و نوجوان میتواند ارتباط بهتری با کودک برقرار نماید و حتی در مواقعی که کودک دچار اختلالاتی است درمان را نیز پیگیری کند

 

 

در بسیاری از مواقع مشکلات مابین والدین و نوجوان ریشه در اختلالات وادین دارد و تمرکز پدر و مادر بر کودک نه تنها مفید نبوده بلکه روز به روز شرایط را حاد تر میکند در این شرایط مراجعه به روانشناس کودک و خانواده میتواند راه چاره باشد

 

 

 

البته برای خانواده هایی که فرصت و شرایط مراجعه حضوری را ندارن میتوانن با روانشناس تلفنی و یا مرکز مشاوره تلفنی تماس گرفته و مسائل خود را مطرح نمایند و البته برای خدمات روانشناسی غیر حضوری امکان مشاوره تلفنی تخصصی کودک و نوجوان وجود دارد و مراکزی این خدمات را به صورت تخصصی ارائه میکنند .

 

 


موضوعات مرتبط: کودک , نوجوان , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جلوگیری از ترک تحصیل نوجوان و افت تحصیلی نوجوانان
چهار شنبه 19 مهر 1396 ساعت 19:40 | بازدید : 339 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

جلوگیری از ترک تحصیل نوجوان و افت تحصیلی نوجوانان

 

طبق آمار سازمان همکاری اقتصادی و توسعه جهانی ، سالانه از هر 2 نوجوان در حال تحصیل یکی ادامه تحصیل را رها می کند. جالب است که در این میان افت تحصیلی دانش آموز نقش بسیار کمی دارد و اغلب دانش آموزان ترک تحصیل کرده دارای هوش تحصیلی متوسط رو به بالایی هستند.

 

چرا این نوجوانان ترک تحصیل می کنند؟

 

دلایک رها کردن تحصیل دانش آموزان در کشور های پیشرفته و در حال توسعه آیا با هم فرق می کند؟

 

راه های جلوگیری از ترک تحصیل نوجوانان چیست؟

 

یکی از مهمترین دلایل ترک تحصیل موضوع افسردگی می باشد.  برخی از نوجوانان به دلیل شرایط خانوادگی و اجتماعی و حتی برخی از آنها به دلایل اقتصادی دچار افسردگی می شوند و هدف مشخصی را دنبال نمی کنند .

 میلشان برای چیز های خوبی که در گذشته می خواستند را از دست می دهند و آینده خود را به خطر می اندازند .

 

در حال حاضر موضوع افسردگی شیوع بیشتری بین نوجوانان داشته است بطوری که میتوان گفت اغلب نوجوانان دچار سردرگمی برای اهداف و زندگی آینده خود است. 

 

تکنولوژی نیز به شدت یافتن این سردرگمی دامن میزند . بطور مثال دیده می شود که پدیده افسردگی در بین نوجوانان در شبکه های اجتماعی به صورت یک امر مثبت تلقی می شود و نوجوانان برای دریافت توجه به راحتی خود را مانند افراد افسرده ، شکست خورده ، نا توان و بدبخت نشان می دهند.

 

راهکار بسیار موثری که می توان به والدین پیشنهاد داد صحبت کردن با فرزندان است . پدیده افسردگی به حدی جدی است که سازمان بهداشت جهانی شعار سال 2017 خود را " بیا حرف بزنیم" جهت درمان افسردگی قرار داده است.

 

 صحبت کردن نباید به صورت نصیحت وار و یا با پرخاشگری یا توهین باشد چرا که ممکن است نتیجه برعکس بگذارد . باید در درجه اول فضای صمیمی ایجاد کنند و سپس به فرزندانشان اجازه دهند که حرف بزند. نیازی به تصحیح کلمات ، برخورد ، و یا در کردن اظهار نظرات نیست. فقط کافی است روبروی فرزند بنشینند و به حرف های او گوش دهند.

 

در صورت نیاز می توانید از مشاوره تلفنی برای دریافت راهکار ها ی مناسب جهت تشویق به ادامه تحصیل و جلوگیری از ترک تحصیل نوجوانان با مشاوران متخصص کودک و نوجوان تماس بگیرید. 


موضوعات مرتبط: کودک , نوجوان , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روش های درمانی بیش فعالی کودکان
دو شنبه 17 مهر 1396 ساعت 16:50 | بازدید : 269 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

تشخیص ، دلایل و درمان بیش فعالی در کودکان

 

کودکان بیش فعالی همه از شرایط یکسانی برخوردار نیستند چه از نظر شدت و ضعف بیماری و چه از لحاض محیط که در آن زندگی میکنند

 

بعضی کودکان متاسفانه به خاطر نبود امکانات و والدین آگاه هرگز کسی به مشکل آنها پی نبرده و این اختلا منجر به مشکلات زیادی برا آنها در طول مسیر رشد نوجوانی و جوانی میگردد و حتی در زمان بزرگسالی هم آن را همراه خواهند داشت

 

دلایل بیش فعالی در کودکان

 

دلایل بیش فعالی در اکثر موارد ژنتیکی بوده و البته موارد مربوط به تغزیه و مشکلات ساختاری نیز میتواند منجر به بیشفعالی گردد

 

درمان کودکان بیش فعال

 

درمان بیش فعالی باید از همان سنین کودکی آغاز شود و این مستلزم این است که تشخیص بیش فعالی در کودکان به موقه توسط والدین و یا روانشناس متخصص کودک انجام شود تا دوره درمان کودک آغاز شود ، درمان از روش های متفاوتی همچون رفتار درمانی ، بازی درمانی ، دارو درمانی و ... اتفاق می افتد کهصد البته همت والدین را می طلبد .

 

روانشناس کودکان بیش فعال

 

در مسیر درمان کودکان بیش فعال علاوه بر صبر و حوصله پدر و مادر باید یک روانشناس متخصص کودک همراه والدین باشد تا هم بتواند مسیر درمان را مشخص کند و هم با دادن آگهی به والدین از برخورد های غلط با کودک جلوگیری کند

از دیگر وظایف روانشناس کودک تعامل مستقیم با خود کودک بوده تا بتواند روند تغیرات را دنبال کرده و شرایط کودک را به درستی ارزیابی کند

 

 

میتوان برای روند درمان به مرکز مشاوره مراجعه کنید و یا از طریق مشاوره تلفنی حضور یک مشاور متخصص کودک و نوجوان را در کنار خود داشته باشید تا بتوانید مسیر درستی طی کنید . 

 

 

در این میان کودکان خودشان بیشترین سختی را تحمل میکنند و باید پدر و مادر آنها را درک کرد و در تمام شرایط در کنار آنها بمانند و نباید تحت تاثیر پرخاشگری های بعضی کودکان کنترل رفتار خود از دست دهند و با کودک برخورد غلط و از روی خشم انجام دهند .


موضوعات مرتبط: کودک , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روانشناسی و روش صحیح برخورد با نوجوانان
یک شنبه 2 مهر 1396 ساعت 11:22 | بازدید : 345 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

مشاوره و روانشناسی نوجوانان پسر

  • مساعل مهم روانشناسی پسران نوجوان چیست ؟
  • آیا تخصص روانشناسی نوجوانان پسر وجود دارد ؟
  • چرا نوجوانان مشاوره نمیکنند ؟

 

مشاوره و روانشناسی نوجوانان پسر

پسر نوجوان

 

نکات مهم برای مشاوره و روانشناسی نوجوانان پسر

بسیار مهم است که والدین در زمان رشد کودکان و عبور آنها از مرحله کودکی به نوجوانی و مسیر بلوغ دقت داشته باشند و تمایزات ایجاد شده را ببینند و درک کنند ، اینکه پدر و مادر همیشه انتظار داشته باشن کودکشان با همان روحیات کودکی در مقابل آنها رفتار کند و واکنش نشان دهد تصور بسیار غلطی است و میتواند عامل بسیاری از مشکلات روانی و رفتاری نوجوان در آینده باشد .

در مورد نوجوانان پسر شاید این تمایزات و تفاوت ها بیشتر باشد چرا که با توجه به روحیات و نیاز های متفاوتی که در پسران نسبت به دختران رشد میکند معمولا نوجوانان پسر دجار چالش های جدی تری با پدر و مادر خود میشوند ، از این تمایزات میتوان به حس شدید تراستقلال طلبی پسران اشاره کرد .

تفاوت های نوجوانان پسر و دختر

احساس ها و نیازها و جنس آنها در دختران و پسران بعضا تفاوت هایی دارد که این تفاوت ها در شدت و ضعف آنها نیز دیده میشود ، به طور مثال شاید بتوان تفاوت رفتاری نوجوانان پسر و دختر در ارزای نیاز به جلب توجه به وضوح دید ، نوجوانان پسر معمولا با قدرت نمایی و انجام فعالیت های با ریسک بالا به این نیاز پاسخ میدهند ولی نوجوانان دختر با آراستن و دیگر رفتار های متفاوت این نیاز را بروز میدهند که مشاوره و روانشناسی نوجوانان پسر میتواند رموز رفتاری آنها را بگشاید .

 

مشاوره و روانشناسی نوجوانان پسر

نوجوان پسر

 

 نوجوانی و پسرها

 
وقتی كه صحبت از نوجوان می شود بلا‌فاصله به یاد پسران می افتیم چون همیشه آزادی عمل و جنب و جوش بیشتر ی دارند و به همین علت و به علت توجه كمتر به جسم و روان خود، ممكن است در معرض عوامل آسیب زای محیطی قرار گیرند. این موضوع ما را موظف می‌كند كه توجه بیشتری به جنبه های مختلف سلا‌مت نوجوانان پسر داشته باشیم. در این نوشته به برخی از این جنبه ها اشاره می كنیم.


اجتماعی بودن پسرهای نوجوان: 

در بسیاری از كشورهای جهان، پسرها برخلاف دخترها به گونه‌ای تربیت شده‌اند كه گویی مستقل و آزادند. این طرز تربیت موجب شده كه پسرها توجه‌ای به سلامت جسمی خود نداشته باشند. در بسیاری از موارد، پسرها در مواجهه با مشكلات با كسی مشورت نمی‌كنند و حتی به مراكز مشاوره یا مراكز بهداشتی نیز مراجعه نمی‌كنند.


سلامت جنسی نوجوانان : 

در برخی از كشورها، روابط جنسی از سنین نوجوانی آغاز می‌شود. ناآگاهی نسبت به خطرهای احتمالی این گونه روابط، گاهی مشكلات فراوانی برای هر دو جنس به وجود می‌آورد. پسرها برخلاف دخترها درباره تغییرات بدنی خود و سلامت جنسی‌شان اهمیتی قایل نیستند و به همین دلیل بیماری‌ها و مشكلات جنسی در میان پسرها نسبت به دخترها رواج بیشتری دارد.


سلامت روانی نوجوانان :

 پسرها در سنین نوجوانی تقریبا به كسی اعتماد نمی‌كنند. وقتی با مساله حادی رو به رو می‌شوند به طور معمول با كسی در مورد آن صحبت نمی‌كنند و چون نمی‌توانند با آن كنار بیایند در اغلب موارد دست به خودكشی می‌زنند. آمار نشان داده است گرچه دخترهای نوجوان سه برابر پسرها تصمیم به خودكشی می‌گیرند ولی پسرها سه برابر دخترها موفق به اجرای آن می‌شوند.

 

 

بعضی از نتایج مشکلات روحی نوجوانان پسر

پرخاشگری میتواند یکی از مشکلات و نتایج آسیب های روحی و روانشناسی نوجوان باشد که البته اگر از طرف پدر و مادر به درستی کنترل نشده و با آن برخورد های صحیح علمی و روانشناسی نشود قطعا پتانسیل تشدید همه مشکلات را دارد .

شاید افسردگی در نوجوانان پسر برای شما زیاد قابل درک نباشد و بیشتر آنچه که انتظار دارید پرخاشگری و بیش فعالی باشد اما اینگونه نیست ، افسردگی همیشه علائم و نشانه های یکسانی ندارد و در نوجوانان پسر میتواند نشانه هایی داشته باشد که برای شما هرگز قابل تشخیص نباشد اما یک مشاور متخصص و روانشناس نوجوانان میتواند آنها را تشخیص دهد ، لذا همیشه به برداشت های خود از رفتار کودک و نوجوانتان اکتفا نکنید و رفتارهایتان را بر آن استوار نسازید و حتما از متخصصین و مشاوران نوجوان مشورت بگیرید.

 

سلامت جسمی: 

یكی از بزرگ‌ترین دلایل مرگ و میر در جنس مذكر، جراحات و بیماری‌های ناشی از خشونت فیزیكی است. در تمامی نقاط دنیا، دختران بیشتر در معرض خشونت‌های جنسی و پسرها در معرض خشونت‌های فیزیكی قرار دارند. نوجوانان پسری كه بیشتر وقت خود را خارج از منزل صرف می‌كنند یا جزو خانواده‌های بی‌بضاعت‌اند به‌طور معمول قربانی این نوع خشونت‌ها هستند و اغلب نیز دچار ناراحتی‌های روانی می‌شوند. تحقیقات متعددی نشان داده، پسرهایی كه در سن كودكی یا نوجوانی در معرض خشونت فیزیكی قرار می‌گیرند، در بزرگسالی دچار مشكلاتی در تكلم می‌شوند. بسیاری از همین نوجوانان موجب ظهور درگیری‌های داخل كشوری‌اند و به همین دلیل زندانی یا كشته می‌شوند.
به این علل و بسیاری عوامل دیگر ، ضروری به نظر می‌رسد تا به سلامت و پیشرفت نوجوانان پسر توجه بیشتری مبذول شود. توجه به این گروه نه تنها به معنی زیر سوال رفتن مساوات جنسی نیست بلكه فواید آتی آن نصیب تمامی اقشار و سنین از جمله نوجوانان، زنان، كودكان و مردان تمامی طبقات جامعه خواهد شد.

نوجوانان چگونه به مسائل می‌نگرند «تا زمانی که خودتان را به جای فرزندتان قرار ندهید و از دید او به مسائل نگاه نکنید، نمی‌توانید با او ارتباط برقرار کنید.»  شاید بهترین راهی که به شما کمک می‌کند تا با نحوه ی نگرش یک نوجوان آشنا شوید، این باشد که سعی کنید به دوران نوجوانی خود باز گردید و احساسات، امیدها و ایده‌هایی را که داشتید به یاد آورید. 
بسیاری از والدین به طور معمول این دوران از زندگی خود را فراموش می‌کنند و در برخورد با فرزندشان، از آن بهره نمی‌برند. مثال اغراق‌آمیزی که خواهید خواند، ممکن است به شما کمک کند تا بتوانید از دریچه ی چشم یک نوجوان به محیط نگاه کنید. 
تصور کنید که شما یکی از تیزهوش‌ترین جوانان جهان هستید؛ اطلاعات عمومی بسیار خوبی دارید و میزان هوش شما برابر با انیشتن و یا کمی ضعیف‌تر از اوست. افزون بر اینها، اطلاعات عمومی بسیار قوی شما موجب شده است تا برخوردی بسیار موثر و کارآمد با مشکلات داشته باشید. 
اکنون تصور کنید که شما از سوی دو نفر کودن که مسن‌تر از شما نیز هستند، استخدام شده‌اید. ضریب هوشی این افراد بسیار پایین‌تر از شما بوده و اطلاعات عمومی آنها بسیار محدود است اما همواره به شما دستور می‌دهند که چه کاری را انجام دهید و چه کاری را انجام ندهید. آنها همچنین به شما پند می‌دهند که چه چیزی مهم و چه چیزی بی‌اهمیت است. از شما می‌خواهند کارهایی راانجام دهید که دلیلی منطقی برای انجام آنها وجود ندارد، و درباره ی مسائلی با شما صحبت می‌کنند که با کار و فعالیت شما کاملاً بی‌ارتباط است.
آنها سعی می‌کنند درباره ی یک زندگانی سعادتمند شما را راهنمایی کنند در حالی که خودشان مفهوم نصایح مذکور را درک نکرده‌اند. با وجود آن‌که شما سعی می‌کنید به آنها بفهمانید گفته‌های آنها بسیار کلی و ذهنی است، آنها به کارشان ادامه می‌دهند و با دستور دادن و نصایح تحمیلی و تقاضا‌های بی‌ارتباط با کار شما، آزارتان می‌دهند. 
در چنین وضعیتی چه احساسی خواهید داشت؟
احتمالاً بسیار عصبانی خواهید شد زیرا افرادی که صلاحیت کمتری از شما دارند، به شما می‌گویند چکار کنید. اگر آنها کاری را از شما بخواهند، شاید خلاف آن عمل کنید و یا کاری را که خودتان درست تشخیص می‌دهید انجام دهید و به درخواست آنها توجهی نکنید. امکان دارد ارتباط خودتان را با آنها کم کنید و با دوستانی که درخور شما هستند و درک بهتری دارند رابطه برقرار کنید. اکنون ببینیم در مثال یاد شده، کدام شخصیت به جای نوجوان و کدام شخصیت به جای والدین قرار دارند. دوستان یک نوجوان معمولاً همان کسانی هستند که صلاحیت و هوشمندی آنها از سوی او مورد تأیید است.

 

کمک گرفتن از متخصصان

در برخورد با نوجوانان حتما از مشورت متخصصان و روانشناسان نوجوان استفاده کنید چرا که بسیاری از والدین دانش درستی نسبت به مشکلات و چالش های دوران نوجوانی ندارند و به تناسب دوران زندگی خود با آن برخورد میکنند به هر حال در هر زمان که احساس نیاز کردید به مراکز مشاوره و یا حتی مشاوره تلفنی مراجعه کنید تا راه درست و علمی را به جای روش های سنتی انتخاب کنید

 

منبع : مشاوره تخصصی نوجوانان مشاوران هیروو


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

نظر شما درباره وبلاگ؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 75
بازدید دیروز : 60
بازدید هفته : 265
بازدید ماه : 1297
بازدید کل : 39742
تعداد مطالب : 160
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاوران هیروو و آدرس heiroo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 160
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 75
:: باردید دیروز : 60
:: بازدید هفته : 265
:: بازدید ماه : 1297
:: بازدید سال : 2539
:: بازدید کلی : 39742