مشاوره روانشناسی
سوالات جنسی کودکان
چهار شنبه 8 آذر 1396 ساعت 15:36 | بازدید : 194 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

اگر کودک رابطه ی جنسی والدین را دید چه کاری باید انجام داد ؟

 

  چطور مسائل جنسی را برای کودک توضیح دهیم ؟

 

ممکن است والدین به هردلیلی ؛ نداشتن جای مناسب ، اهمیت ندادن و یا هرچیز دیگر باعث شوند که کودک صحنه ی رابطه ی جنسی آن ها را ببیند و یا حتی ناخواسته این اتفاق بیفتد ،  با این کار احساس وحشت یا تعجب ، در ذهن کودک از کاری که نمی داند چیست ، شکل می گیرد .

بسیاری از والدین گمان می کنند که کودکان چیزی از این مسائل نمی فهمند پس می توانند جلوی آن ها هر کاری کنند ؛ حال آنکه حتی یک کودک دوساله هم تصاویر و اتفاقات را به خاطر می سپارد .

از مشکلات روانیکه کودک بعد از تماشای صحنه ی زناشویی والدین به آن ها دچار می شود ، می توان به اضطراب و استرس ، افسردگی و آسیب پذیری اشاره کرد .

اگر کودک ، شما را حین رابطه جنسی دید :

به هیچ وجه دستپاچه نشوید و با آرامش کودک را در آغوش بگیرید .

با او برخورد تند نکنید که چرا وارد اتاق شده و خیلی آرام صحبت کنید .

سعی کنید بدون دستپاچه شدن خود را بپوشانید و با محبت با او رفتار کنید .

لطفا و الزاما در حضور کودکان خود رابطه جنسی برقرار نکنید . با این کار ضربه های سهمگینی به روان کودک می زنید . کودکانی که چندین بار رابطه ی جنسی والدین خود را ببینند دچار تحریک جنسی زودرس شده و در آینده مبتلا به انحرافات اخلاقی خواهند شد .

اگر کودک رابطه ی جنسی شما را دید ، بهترین حالت این است که با روانشناسان و مشاوران متخصص کودک صحبت کرده تا به بهترین نحو و با راهکارهای کاربردی شما را راهنمایی کنند .

بدین منظور می توانید از طریق مشاوره تلفنی رایگان با بهترین روانشناسان و متخصصان کودک در مرکز مشاوره کودک ارتباط برقرار کرده و از خدمات روانشناسی کودک بهره مند شوید .



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خانواده درمانی
دو شنبه 29 آبان 1396 ساعت 12:37 | بازدید : 212 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

متد های مختلف روانشناسی و درمان

امروزه روانشناسی کودک و مشاوره کودک بسیاری از متدها و روشهای درمانی را مطرح می کنند که  شایع ترین این روشهای درمانی عبارتند از :

درمانهای روانکاوی : در این درمان تا وقتی شخص شناخت کاملی از زیربنای ناهشیار اختلال کنونی خود در روابط اولیه اش با والدین و خواهر-برادرهایش پیدا نکند نمی تواند اختلالش را حل و فصل کند . فنون این درمان تداعی آزاد  ، تحلیل رویا  و انتقال است .

رفتار درمانی :

رفتار درمانگرها ، رفتار سازگارانه را راهی برای کنار آمدن با فشارهای روانی که شخص آنرا یاد گرفته است و هرچند بینش یافتن را هدفی ارزشمند می دانند ولی تغییر رفتار را تضمین نمی کنند . رفتار درمانگرها در نخستین نشست درمانی به دقت به درمانجو گوش می سپارند که درمانجو چه چیزی میخاد تغییر بدهد ؟ که نخستین قدم در رفتاردرمانی ، تعیین دقیق مشکل شخص . آنها با روشهای حساسیت زدایی و مواجهه ی واقعی برای از بین بردن ترسها و هراسها استفاده می کنند . آرام سازی تدریجی از روشهای است که به درمانجو گفته می شود نخست خود را به آرامش عمیق برساند . غرقه سازی از روشهای که درمانجو با مواجهه طولانی با ترس آورترین شی یا موقعیت ، بدون امکان گریز قرار می گیرد . تقویت انتخابی و سرمشق گیری از راه مشاهده و تقلید از دیگران از فنون دیگر رفتار درمانگرها است .

رفتار درمانی شناختی :

در این روش تحریفاتی را که درمانجو در تفکرش است را میشناسند و در جهت هماهنگی بیشتر با واقعیت ، تغییراتی در آنها ایجاد می کنند  .

درمانهای انسان گرا :

درمان انسان گرا بیشتر  به رشد و خودشکوفایی فرد تاکید دارد و هدف ، یاری رساندن به مردم برای دستیابی هرچه بیشتر به استعدادهای خودشان است و می کوشند مردم انگیزه ها و هیجانهای خود را بیشتر بشناسند و تاکید بر وضع کنونی شخص دارند . شیوه ی آنها درمانجو محور است .

گشتالت درمانی :

در این روش به برونریزی  خیالبافی ، رویاها یا تعارضها پرداخته می شود و روشی است برای افزودن بر آگاهی شخص است  که بصورت گروهی اما درمانگر هرزمان با یک درمانجو کار می کند . در این شیوه درمانی ، تاکید بر حل تعارض های درونی است .

واقعیت درمانی :

در این روش درمانگر به شخص کمک می دهد تا پیامدهای احتمالی اعمال خود را وارسی کند و موقعیت یا هدفی واقع بینانه در پیش گیرد و پس از آنکه برنامه ای برای فعالیت انتخاب شد مورد موافقت درمانجو قرار گرفت برنامه را دنبال کند .

درمان فردی :

در درمان فردی ، سلامت روانی شخص به وسیله میزان علاقه اجتماعی او سنجیده می شود . نوع درمان بصورت نوعی فرآیند یادگیری است و در طی آن به درمانجو  آموزش داده می شود تا ادراک – انگیزه ها خود را تغییر دهد و هدف این است که درمانجو افکار نادرست خود را تغییر دهد .

گروه درمانی :

این روش درمانی شرایطی را فراهم می آورد تا درمانجو مشکلات خود را در حضور دیگران حل و فصل کند ، واکنش دیگران را به رفتار خود ببیند و همچنین می توانند واکنش مردم را به مشکلات مشابه با مشکلات خودشان بینند .

خانواده درمانی :

در خانواده درمانی ، خانواده با یک یا دو درمانگر جلسات منظمی دارند . درمانگر ضمن مشاهده ی تعاملهای اعضاء خانواده می کوشد هر عضو را از شیوه ارتباطش با دیگران ، و نقشی که رفتارهایش در ایجاده مشکل خانواده دارد آگاه سازد و به اعضای خانواده می آموزند اختلافها را با آرامش بگویند استقلال یکدیگر را رعایت کنند .

درمانهای زیستی :

روانشناس کودک این درمان را شامل درمان با تشنج برقی و داروهای روان درمان بخش عنوان می کند و از میان این دو ، دارو درمانی بسیار پرکاربردتر است  .

در صورت مشاهده مشکلی در کودک خود  می توانید به مرکز مشاوره کودکان مراجعه کنید و با روانشناس کودک یا مشاوره کودکان  مشورت کنید و راههای درمانی متناسب با مشکل کودک خود را بیابید و در صورت عدم دسترسی می توانید با مشاوره تلفنی کودک تماس بگیرید و در شرایطی که توان پرداخت هزینه مراجعه حضوری را ندارید می توانید از خدمات مشاوره تلفنی کودک رایگان  بهره مند شوید .



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کنترل خشم والدین
چهار شنبه 17 آبان 1396 ساعت 18:15 | بازدید : 206 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

عصبانیت والدین :

 

برای نوجوانان دشوار است که دربرابر عصبانیت والدینشان ، خود را سرزنش نکند . شما بارها از دست نوجوانتان عصبانی خواهید شد . اما عصبانی شدن زیاد ، ممکن است به منازعه ی قدرت یا انتقام جویی نوجوانان ، یا ابراز بی کفایتی بی انجامد .

 

 

 

بهترین راههای کنترل عصبانیت والدین:

 

قبل از آن که بیش از حد احساس عصبانیت کنید ، یک پیام من بدهید . برای مثال ، اولین احساس شما ، ممکن است ناراحتی یا یاس باشد . در این مواقع می توانید به نوجوانتان یک پیام من ارسال کنید . این کار از عصبانیت شما می کاهد . در مورد پیام من معنی آن ، نوع بیان کردن آن و واکنش نوجوان در برابر آن ، در مقاله ی احترام گذاشتن به نوجوان  که مفصل صحبت کردیم .

 

 

 

چگونگی صحبت کردن با خودتان را تغییر دهید .

 

وقتی عصبانی نیستید به دنبال فرصتهایی برای صحبت کردن با نوجوانتان باشید .

 

 

 

همواره این مساله را به خود گوشزد کنید که هر انسانی میتواند اشتباه کند و اشتباه کودکان بیشتر بخاطر ناآگاهی آنها در انجام کارها و رفتارهایشان میباشد پس بایستی با رفتار مناسب شیوه مناسب رفتارها را به آنها آموخت .

 

 

 

وقتی بیش از حد عصبانی ام چه باید بکنم ؟

 

- از نوجوانتان دور شوید ، اتاق را ترک کنید ، بروید بیرون و راه بروید یا به یکی از دوستانتان تلفن کنید .

 

 

 

- سعی کنید از روشهای کسب آرامش استفاده کنید .

 

 

 

- با تلفن ویژه تماس بگیرید . اگر آن قدر عصبانی هستید که می ترسید به نوجوانتان صدمه بزنید ، فورا به یک مشاور تلفن کنید و کمک بخواهید . پشت خطوط ویژه ی تلفنی افراد آموزش دیده ای هستند که به شما کمک می کنند تا آتش خشم خود را خاموش کنید و کنترل عصبانیت کنید  و نیز افرادی هستند که می توانند کمک کنند تا کنار آمدن با عصبانیت را یاد بگیرید .

 

 

 

متاسفانه خشم و عصبانیت در همه افراد هست که به سختی می توان آن ها را مهار کرد ، اما با روش هایی کار آمد و کاربردی می توان آن را کنترل نمود . عصبانیت والدین نیز از مواردی است که بسیاری از خانواده ها را متشنج کرده است . با نوجوان ارتباط برقرار کنید .

 

 

اگر ازآن دسته افرادی هستید که دچار مشکلات خشم و عصبانیت می شوید و نمی دانید که با آن چگونه برخورد کنید میتوانید با مشاوره تلفنی و مشاوره غیر حضوری آنلاین یا مرکز تخصصی روانشناسی ، تماس بگیرید .

 کانال تلگرام مشاوره نوجوانان .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روانشناس نوجوان و احترام گذاشتن به نوجوان
سه شنبه 16 آبان 1396 ساعت 18:45 | بازدید : 191 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

 

 

 

احترام گذاشتن به نوجوانان:

برای احترام گذاشتن به نوجوانان باید دروهله ی اول مهارتهایی درصحبت کردن با نوجوانان درمورد مشکلات او بدون سرزنش داشته باشید.همچنین با تشویق به او کمک میکنید احساس دوست داشتنی و پذیرش وارزشمندبودن و محترم داشته باشد.

 

 

چگونه به صحبتهایمان گوش دهند:

به نظر روانشناسان نوجوانان برای اینکه به صحبتهایمان گوش دهندکافی است به تمامی صحبتهای او گوش دهید وبه او کمک کنید برای حل مشکلاتشان .

 

 

احترام گذاشتن به فرزندان یا فرمانبرداری:

احترام گذاشتن را با اطاعت و فرمانبرداری اشتباه نکنید و این نکته را درنظر داشته باشید که شخصی که در خانه محترم نمی باشد بیرون از خانه نیزهرگز نمی تواند به دیگران احترام بگذارد.

 

 

احترام بگذاریم وخواسته هایمان را محترمانه از انها بخواهیم . شما میتوانید با بکاربردن (کلمه من) احساساتان را بیان کنید  و مشکلات بین والدین و نوجوانان را کم کنید .درپیام(من)تمرکز روی شماست نه نوجوان. با بکاربردن این کلمه به نوجوان برچسب نمیزنید و اورا سرزنش نمیکنید.با گفتن (من)بگویید چه چیزی درحال وقوع یا چه احساسی دارید یا توضیح دهید که چرا اینطور احساس میکنید.باید درنظر داشته باشیم ازکلمه (تو) استفاده نکنیم چراکه دلسرد کننده واحساس سرکوبش و سرزنش و بی ارزشی را به نوجوان میدهد .گفتن تو باید خجالت بکشی و یا تو باید انجام این کار را متوقف کنی/این جملات باعث اذیت و ازار وممکن به مقابله برخیزند ودیگر به حرف شما گوش ندهند.با انها صداقت داشته باشد اگر مرتکب اشتباه شدید بپذیرد و عذرخواهی کنید چون الگوپذیر نوجوانان از والدین  هستند .همچنین بیشتر به صفات مثبت فرزندانتان بپردازید تا اشاره به جنبه های منفی.به نوجوان خود ارزش فردی بدهید فرزند شما باید بداندبعنوان یک انسان صاحب ارزش است مانند سایرین مورد احترام است.این حس به فرزندان می اموزد که اگر خود را محترم نشمارند نمی توانند احترام دیگران را حفظ کنند.استقلال انها را پایه ریزی کنید و به نوجوانان خودهمواره بگویید دوستش دارید.

مشاوره تلفنی

شما میتوانید برای اطلاعات بیشترمیتوانید از متخصصان روانشناس و همچنین مشاوران تلفنی وانلاین مشورت کرده و راهنمایی لازم را بدست اورید. کانال تلگرام روانشناسی کودک نیز میتواند مطالب مفیدی را به والدین آموزش دهد .

 

 

 

 

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دلایل خودکشی نوجوانان ؟
یک شنبه 14 آبان 1396 ساعت 22:13 | بازدید : 248 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

خودکشی نوجوان

 خودکشی نوجوان به عنوان اقدامی آگاهانه در جهت نابودی خود همیشه به عنوان یک معضل روانشناختی و اجتماعی محل بحث روانشناسان و جامعه شناسان است .  همه ی نوجوانان در دوره ای از زندگی خود احساس نا امیدی و درماندگی را جبران می کنند و دچار مشکلاتی می شوند که احساس می کنند هیچ راه حلی برای آن وجود ندارد ، اما تعدادی از نوجوانان که مهارت های حل مسئله و کنترل هیجانات را ندارند ممکن است نسبت به پدیده ی خودکشی آسیب پذیرتر باشند . خصوصیت مشترک همه ی افرادی که افکار خودکشی دارند این است که خودکشی تنها راه غلبه بر احساسات غیر قابل تحمل است .

 

 

علل خودکشی نوجوان

حال دلیل خودکشی نوجوان چیست ؟

 

عوامل فردی

اختلالات روانی مانند افسردگی اساسی و اختلال افسردگی دو قطبی مهم ترین عامل خودکشی است . در اختلال دو قطبی به دلیل خلق بالا و انرژی زیاد امکان این اتفاق بیشتر هم می شود .

 

 

سوء مصرف مواد توهم زا و الکل نوجوان که منجر به ایجاد اختلال در روند قضاوت شخص می شود .

 

 

عدم عزت نفس و مشکلات خود ارزشمندی

 

 

شکست های متعدد مانند افت تحصیلی و از دست دادن رابطه عاطفی نوجوان

 

 

 

عوامل خانوادگی

عدم ارتباط صمیمانه کودک و نوجوان با خانواده

 

 

تحمیل ازدواج های اجباری در سنین نوجوانی

 

 

اختلافات خانوادگی

 

 

تبعیض میان فرزندان

 

 

وجود سابقه ی خودکشی در خانواده

 

 

 

نشانه های خودکشی در نوجوان

وجود علایم زیر می تواند به عنوان زنگ خطر در پدیده ی خودکشی مورد بررسی قرار گیرد :

 

 

 

  • صحبت از مرگ و تهدید در مورد این کار
  • ابراز آمادگی و استقبال از مرگ مثل نوشتن وصیت نامه یا بخشیدن دارایی
  • غفلت از ظاهر شخصی
  • عدم توجه به تحسین و تشویق
 

مشاوره تلفنیبرای کودک و نوجوان

 

آن چه در موضوع خودکشی اهمیت دارد شناسایی افکار خودکشی در نوجوان و بررسی انگیزه های درونی وی برای استقبال از این کار است . لذا چنانچه در مورد نوجوان خود رفتارهای مشکوک به اقدام خودکشی مشاهده کردید بهتر است از یک متخصص در حوزه ی کودک و نوجوان کمک بخواهید . اگر به مشاور و روانشناس نوجوان حضوری دسترسی ندارید میتوانید از طریق مشاور تلفنی نوجوانان و کودک و یا روانشناس آنلاین برای کودک و نوجوان ،  مرکز مشاوره تخصصی کودک و نوجوان و یا دنبال کردن کانال روانشناسی تربیت کودک و نوجوان اطلاعات بیشتری کسب کرده و به فرزند خود کمک کنید . 

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کودک طلاق
شنبه 13 آبان 1396 ساعت 17:26 | بازدید : 249 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

کودکان در معرض آسیب­های روانی طلاق

 

پدیده ی طلاق برای همه ی افراد یک اتفاق تلخ و ناخوشایند تلقی میشود . کودکان به دلیل نوع شناخت و پردازش فکری و هیجانی مرتبط با سن­شان، رویدادهای تلخ زندگی مانند طلاق را بسیار ترسناک و اضطراب آور ارزیابی می­کنند. کودک دلیل دعواهای والدین را متوجه نمی­شوند ولی هیجان ناشی از خشم و درگیری در خانواده آن­ها را دچار سردرگمی میکند و مشکلات بسیاری را برای کودک ایجاد میکند .

 

 

 

عوارض طلاق بر کودکان

 

عوارض طلاق برای کودکان تنش و درگیری های بین والدین  حتی بیشتر از طلاق برای کودک و نوجوان آسیب زننده است . محیط خانواده یکی از امن ترین  محیط ها برای رشد و پرورش شخصیت کودک است  لذا اگر فضای خانواده محیط دارای درگیری و تنشباشد موجب بروز اختلال­های روانی ( افسردگی و اضطراب و ...) ، بازگشت به دوره­های قبل، مشکلات خوابیدن کودک ( بی­خوابی ، کابوس دیدن ) ، مشکلات غذا خوردن کودک و نوجوان ( بی اشتهایی و کم اشتهایی ، پرخوری کودک ) از دست دادن اعتماد به نفس و بروز رفتارهای پرخاشگرانه میشود .

 

 

 

روان­شناسی و مشاوره برای کودکان طلاق

 

کودکان طلاق در هنگام روبرو شدن با طلاق والدین نیاز دارند که در مورد احساسشان صحبت کنند و بتوانند از لحاظ هیجانی تخلیه شوند . به همین جهت توصیه میشود خانواده هایی که بر تصمیم خود مبنی بر خاتمه دادن به زندگی مشترک مصمم هستند ، بهتر است حتما از یک مشاور و روانشناس کمک بگیرند تا کودکان بتوانند با این شرایط جدید به نحو سالم تری برخورد کنند و آسیب کمتری ببینند . گاهی برای برخی از افراد امکان برخورداری از خدمات مشاوره حضوری وجود ندارد ، به همین جهت استفاده ازخدمات مشاوره تلفنی و روانشناسی آنلاین که میتوانند اطلاعات تخصصی ارائه دهند بسیار مهم تلقی می شود .

 

 

 

 

مطالب مرتبط :

مسواک زدن کودک

صبحانه خوردن کودک

 

 

 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مشاوره نوجوان
جمعه 12 آبان 1396 ساعت 14:27 | بازدید : 287 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

مشاوره نوجوانان و جوانان؛ خصوصیات نوجوانی

در مشاوره با نوجوانان، طرح این مساله برای والدین و مربیان ضروری است که برای درک خصوصیات دوران نوجوانی شناخت کافی داشته باشند؛ برخی از خصوصیات مذکور را می توان در مواردی چون رشد جسمانی و رشد جنسی، رشد اجتماعی، رشد شناختی، رشد هیجانی و عاطفی خلاصه کرد که در ادامه مطلب به طور خلاصه به برخی از موارد مذکور پرداخته می شود:

مشاوره نوجوانان و جوانان، رشد شناختی

در سلسله مباحث مشاوره با نوجوانان، از اجزاء مراحل رشد شناختی می توان به روش استدلال، تفکر، درک و فهم نوجوانان اشاره کرد. در جلسات مشاوره نوجوانی، مشاور برای نوجوان می تواند به طبیعی بودن وجود تفکرات انتزاعی نوجوان، و سیر وی در دنیای احتمالات و تجسم دنیا به مکانی بهتر از آنچه که هست، و نیز دیدن انتقادگرایانه اوضاع موجود، ماجراجویی نوجوان در زمره داشته های نوجوان اشاره کند؛ به عنوان مثال در یک مشاوره تلفنی نوجوانان، می توان این مساله را برای نوجوان روشن کرد که تفکر انتزاعی، به نوجوان این امکان را می دهد که موضوعات سیاسی، فلسفی، دینی، اخلاقی، را تست کرده و تفکرش را در این زمینه ها ارزیابی کند.

مشاوره نوجوانان و جوانان، رشد اجتماعی

بر اساس نتایج حاصل از مشاوره نوجوانان و جوانان، انسان موجودی اجتماعی است؛ وی در دوران کودکی با اشخاص کمی (شامل خانواده) در ارتباط است؛ در ادامه رشدش با دامنه توسعه یافته ای از اشخاص شامل همبازی، همکلاسی، همشهری، هم محله ای و سایر تعامل برقرار می کند.

مشاوره نوجوانان و جوانان، عوامل بهره بردای از رشد اجتماعی

در بحث مشاوره نوجوانان و جوانان، نوجوان برای بهره برداری از رشد و تکامل اجتماعی اش عوامل زیر را لازم دارد:

·        کسب آگاهی و مهارت کافی در خصوص آداب و معاشرت اجتماعی

·        احترام به قوانین و مقررات

·        مطالبه ارتباط با دیگران

·        قدرت شرکت در گروه‌های متعدد و نیز فهم فعالیت های گروهی  

 

از دیدگاه مشاوره نوجوانی، رفتارهای اجتماعی نوجوان بر دو بخش اند: 1. رفتارهای مبتنی بر مبارزه 2. رفتارهای مبتنی بر همکاری. در این تقسیم بندی، رفتارهای دسته اول منفی اند و موجب دوری و تقابل نوجوانان می شوند و به عنوان مثال می توان به مواردی چون مشاجره، دست انداختن دیگران، پرخاشگری، نزاع و سایر اشاره کرد. رفتارهای دسته دوم مثبت اند و موجب همکاری و در نتیجه تعامل بین آنان می شود؛ مواردی مانند دوستی، رهبری، همدلی نمونه هایی از رفتارهای دسته اول اند. 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مشاوره تلفنی کودکان
پنج شنبه 11 آبان 1396 ساعت 12:39 | بازدید : 275 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

مشاور کودک

همه والدین در تربیت فرزندانشان ممکن است دچار مشکلاتی باشند و البته خیلی‌ها فکر می‌کنند که از مشاوره بی‌نیاز هستند و می‌توانند به تنهایی از پس این مسایل بر بیایند و آنها را کنترل کنند.

 

 

اگر چه همه ما به کمک مشاوره با متخصصین می‌توانیم در امر تربیت فرزندانمان موفق‌تر باشیم، اما گاهی دوران کودکی و نوجوانی برای فرزندان ما مسایلی بوجود می‌آورد که نیاز به مراقبتهایی تخصصی‌تر و حرفه ای تر  پیدا می‌کنند، در چنین شرایطی اگر دیر متوجه مشکل شده وبرای کمک گرفتن از متخصصین اقدام نکنیم ممکن است فرصت های بررسی رفتار و بهینه کردن رفتار فرزندمان را از دست بدهیم و آنوقت است که از این تأخیر پشیمان خواهیم شد.  در این میان مراجعه به مشاور روانشناس کودک و نوجوان می تواند به میزان زیادی به والدین برای رشد و پرورش و تربیت فرزندشان کمک کند.

 

 

مشاوره کودک و نوجوان

پدر و مادر ها باید بپذیرند که در زمینه تربیت فرزند ممکن است تجربه کافی نداشته باشد و درمواردی نیز کمک گرفتن از پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها نیز نمیتوان راه حل این مشکلات و مسائل باشد . بنا براین داشتن یک مشاور تربیت کودک ونوجوان می تواند به طور بسیار موثری به والدین در راستای تربیت فرزندشان کمک کند.

 

 

مشاوره کودکان در مقایسه با بزرگسالان احتیاج به وقت ، توجه و دقت بیشتری دارد . اگر قرار باشد که برای همه گروههای سنی از یک روش و متد مشاوره ای استفاده کنیم قطعا به جواب نخواهیم رسید و در مواردی نیز کودک  با ما ارتباط برقرار نخواهد کرد در تنیجه حس اعتماد در او ایجاد نمیشود و درد و دل ها و مشکلات خود را برای ما بازگو نخواهد کرد. بنا براین متد درمانی او یا به مدت زیادی طول خواهد کشیدو یا با مشکل روبرو خواهد شد .

 

 

یک مشاوران کودک باید به او این اجازه را بدهد تا به صورت راحت و آزادانه درباره ی رازها و یا هرآنچه او را آزار میدهد سخن بگوید . مشاور کودک و نوجوان می تواند در کنار مشاوره کلامی از روش های مفید دیگری نظیر بازی درمانی،بازی با گل رس ، رسم اشکال هنری متنوع و پرسیدن نظر کودک و تست های روان شناسی متناسب با سن کودک نیز استفاده کند.

 

 

چرا مشاوره تلفنی ؟

 

بهوش باشید و مسائلی که حتی به نظر خودتان کوچک هستند را جدی تلقی کنید و اگر مشغله ی کاری دارید و فکر می کنید مراجعه ی حضوری به مراکز مشاوره و صحبت کردن به صورت حضوری با مشاور کودک ، اتلاف وقت و هزینه است ، می توانید به راحتی با مشاوره تلفنی آنلاین ، مشاوره تلفنی رایگان از طریق تلفن منزلتان با شماره تلفن هایی که در صفحه موجود است ، تماس گرفته و از همانجا در منزل خودتان ، پیگیر مسائل مربوط به کودکتان باشید .

 

 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اضطراب کودک
سه شنبه 9 آبان 1396 ساعت 12:24 | بازدید : 275 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

اضطراب کودکان

کودکان نیز مانند بزرگسالان دچار اضطراب می شوند . فرایند اضطراب یک رفتار است که فرد دچار بی تابی ، دلشوره و استرس می شود. در این حالت کودک یا بزرگسال نمی تواند درست تصمیم بگیرد و یا اینکه در انتخاب هایش دچار اختلال می گردد.

 

 

در بیشتر موارد کودکان و نوجوانان در مراحلی که به نظرشان بسیار حساس است و یا تمرکز زیادی روی آن سری فعالیت ها از طرف والدین شده است دچار استرس یا اضطراب می شود. در اغلب موارد می تواند جلسات امتحان ، رویارویی با افراد معروف ، صحبت کردن در اجتماع و ... می تواند به کودک یا نوجوان استرس وارد کند .

 

 

استرس کودکان و نوجوانان

در بسیار ی از حالات که عدم رفتار مناسب سبب تنبیه خواهد شد و یا درست انجام دادن آن فعالیت در ذهن نوجوان برای آینده او  بسیار تاثیر گذارمی باشد مستعد استرس هستند .اضطراب ها انواع دارند که از این میان  میتوان اضطراب جدایی ، اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی نام برد.

 

 

دلایل اضطراب

 بطور کلی فراید اضطراب یک ری اکشن طبیعی بدن است وی در برخی از افراد این ویژگی بسیار زیاد تر می باشد که می تواند به فرد و اطرافیانش آسیب بزند و باید درمان شود. برخی از کودکان و نوجوانان به دلیل ترشحات هورمونی به طور غیر معمول دچار اضطراب می شوند. که باید با مراجعه به پزشک و تجویز دارو این هورمون ها را کنترل کنند .

 

 

برخی از کودکان و نوجوانان نیز به دلیل شرایط خانوادگی و محیطی دچار استرس می شوند که از این موارد می تواند مشکلات خانوادگی، احساس جدایی و طردشدگی در محیط خانواده و  از عوامل محیطی می‌توان تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره را، همچون زلزله، بیماری، مرگ یکی از نزدیکان،... نام برد

 

 

مشاوره تلفنی

 

در این موارد خانواده ها حتما باید با مشاوران متخصص روانشناسی کودک و نوجوان تماس گرفته و برای حل مشکلات اضطرابی فرزندشان راهنمایی و کمک بگیرند . در صورت بحرانی بودن موضوع مراجعه به روانپزشک نیز پیشنهاد می شود .

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بلوغ نوجوان دختر، بلوغ نوجوان پسر
دو شنبه 8 آبان 1396 ساعت 12:14 | بازدید : 251 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

مشکلات جنسی نوجوانان

دوره نوجوانی و بلوغ یکی از دوره های بحرانی زندگی می باشد که طی آن فرد از دوران کودکی به دوران جوانی در حال انتقال است. از انواع بلوغ می توان به بلوغ جنسی ، بلوغ فکری و بلوغ جسمی نام برد. در سنین نوجوانی ، نوجوان بهتر درک می کند ، بیشتر فکی می کند و سعی می کند تصمیماتش را به کمک منطق نیز بسنجد. چرا که همین نوجوان در دوران کودکی رفتارش بیشتر بر مبنای احساسات بوده ولی اکنون حس بالغ شدن به او دست داده و نه تنها دوست دارد که تصمیماتش را بر اساس منطقش بگیرد بلکه دوست دارد این اتخاذ تصمیم ها از طرف اطرافیان و والدینش نیز محترم شمرده شود .

 

 

بلوغ نوجوان

نوجوانان با توجه به بلوغ فکری که در این دوران دارند دوست دارند خودشان را آدم بزرگ تلقی کرده و رفتاری مانند بزرگتر ها نشان دهند ، در جمع آنها حضور یابند ، نظر بدهند و دیگران نیز به نظراتشان توجه کنند . دختران نوجوان بیشتر با رفتار هایی در پی گرفتن توجه و پسران نوجوان خواستار استقلال هستند .

 

 

تفاوت نوجوان پسر و نوجوان دختر

یکی دیگر از انواع بلوغ ، بلوغ جنسی است که در راستای بلوغ جسمی نوجوانان می باشد. نوجوان در این دوره اندامش بخصوص اندام های جنسی اش رشد بیشتری نسبت به گذشته خواهد داشت. در این مراحل پدر و مادر ها باید در مورد مشائل جنسی و اندام های بدنشان با آنها صحبت کنند و یا با مراجعه به مشاوران متخصص از آنها کمک بخواهند چرا که اگر این کار انجام نشود و یا به درستی پیگیری نشود عواقب بسیار مخربی مانند : گمراهی جنسی ، ارتباطات غیر مشروع ، روابط جنسی خطر ناک و خطر ابتلا به بیماری های جنسی مانند هپاتیت و ایدز  ، انزجار و تنفر از رابطه با همسر و خطرات دیگر بشود .

 

 

مشاوره تخصصی کودک و نوجوان

 

همواره کمک گرفتن از یک مشاور می تواند حل مسائل را برای خانواده ها و والدین بسیار آسان تر بکند . مشاوره تلفنی در زمینه آموزش مسائل جنسی می تواند یک راهکار ساده ، کم هزینه ، به صرفه باشد.

 

 


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رفتار با کودک بعد از طلاق والدین
شنبه 29 مهر 1396 ساعت 17:8 | بازدید : 275 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

بعد از طلاق با کودکان طلاق چگونه رفتار کنیم؟

 

برخی زوج ها بعد از ازدواج نمی توانند به صورت بالغانه رفتار کرده و امکان دارد در کشمکش های زندگی راه حل جدایی را انتخاب کنند. از آنجایی که جدایی می تواند راه حل ساده ای به نظر برسد ولی همواره روانشناسان خانواده طلاق را به عنوان آخرین راه معرفی می کنند. دلیل ای اتفاق اثرات بسیار مخرب آن بر روی افراد و اطرافیان فرزندان طلاق است.

 

والیدن قبل از بچه دار شدن باید بسیاری از رفتار های خود را بهتر کنند و یکدیگر را بیشتر بشناسند تا هم بتوانند زندگی بهتر داشته باشند و هم بتوانند فرزندان را به شیوه مناسبی تربیت کنند . بعد از تولد فرزند اگر باز هم مشاجره ها ادامه داشت و سبک زندگی  2 نفر هیچ تغییری مشاهده نشد طلاق در سنین کودکی فرزند و زمانی که هنوز درک درستی از دنیای پیرامون ندارد 0 تا 3 سالگی می تواند راهکار باشد. البته هر چند می دانیم که بعد از طلاق والدین فرزند باید با یکی از آنها زندگی کند و از نعمت داشتن پدر یا مادر محروم می شود . نبودن یکی از اعضای اصلی خانواده می تواند تاثیر بسیار مخربی بر شخصیت او ، خصوصیات کودکان طلاق  و نحوه تربیت کودک داشته باشد. گاها نبود پدر ممکن است ایجاد عقده های مالی و حمایتی در کودک و نبود مادر سبب ایجاد عقده های عاطفی در او شود .

 

مشکلات فرزندان طلاق

 

بعد از طلاق گرفتن روش مدارا با کودکان طلاق بسیار متفاوت است و باسد به گونه ای رفتار کرد که نبودن یکی از والدین برای او به صورت یک مسئله مهم تکرار نشود.

 

بچه های طلاق در بزرگسالی

 

نوجوانانی که پدر ندارند نیاز مند حمایت بیشتر هستن هر چند ممکن است به دلیل عقده های دوران کودکی کاملا این موضوع را نفی کنند . نداشتن مادر در نوجوانان سبب کمبود حمایت های عاطفی می شود .

در بسیاری از موارد مشورت با یک مشاور متخصص و روانشناس کودکان طلاق  میتواند راهکار های مناسبی را به خانواده ها و اطرافیان کودکان طلاق بدهد. ای مشاوره می تواند به صورت مشاوره غیر حضوری از طریق مشاوره تلفنی با یک روان شناس متخصص کودک مطرح شده و در صورت حاد  بودن موضوع این مطلب به صورت حضوری در میان گذاشته شود .



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روانشناس کودک و تربیت او
پنج شنبه 27 مهر 1396 ساعت 13:25 | بازدید : 260 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

دوران  کودک دوران یادگیری و شکل گیری شخصیت انسان هست و از طرفی دیگر کودکان دارای کمترین امکانات و توانایی ها هستند و برای همین به کمک و توجه اطرافیان نازمند هستند ، برای همین پدر و مادر ها نیاز به آگهی از روش های صحیح و به روز تربیت و آموزش کودک هستند . والدین علاوه بر اینکه شرایط رفاهی مناسب را برای کودکانشان فراهم می کنند باید شیوه های صحیح تربیت ،تنبیه ،تشویق ،آموزش و ... را برای رشد شخصیت کودکانشان بداند و بکار گیرند. در این راستا می توانند کودک مودب و کودک تیزهوش نیز تربیت کنند .

 

اهداف روانشناسی کودک:

روان شناسی کودک یکی از زیر مجموعه های روان شناسی رشد است که هدف آن نگاه  ذره بینی و علمی به کودک و نیازهایش و پیدا کردن شیوه های صحیح پرورش و آموزش کودک است که این موضوع از همان ابتدای تاسیس روانشناسی علمی مورد توجه بوده است

زمینه های مشاوره کودک

مراجعین مشکل های متفاوتی با کودک خود دارند که گاهی علت اصلی آنرا والدین نمی فهمند وو از دیدشان پنهان است و علت اصلی را مشاور با بررسی پیدا میکند. ولی بطور عمده مشکلات مربوط به کودکان موارد زیر است:

·                     اصرار بر خواسته خود

·                     بیش فعالی

·                     پرخاشگری

·                     سوالات جنسی کودکان

·                     دروغ گویی

·                     زور گویی در محیط خانواده یا مدرسه

·                     ترس

·                     گریه و لجبازی

·                     عدم تمرکز

·                     خجالتی بودن

·                     استرس و اضطراب

·                     مشکلات ارتباطی با سایرین

·                     و سایر موارد

 

علت استفاده از مشاوره ی تلفنی کودک

سختی یافتن روانشناس کودک ماهر و باتجربه،مشغله های کاری والدین،وقت،صرف هزینه های زیاد،تلف شدن وقت و انرژی در مسیر رفت و آمد و...تعداد زیادی از والدین با وجود مشکلات به روانشناس مراجعه نکنند و از راهنمایی های آن کمک نگیرند برای همین سازمان بهزیستی مشماره تلفنی را در کل  استان ها اندازی کرد و همچنین بعضی از مراکز خصوصی با مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی اقدام به مشاوره تلفنی میکنند و مشکلات هم میهنانمان را رفع میکنند.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


درمان خجالتی بودن کودک
چهار شنبه 26 مهر 1396 ساعت 13:25 | بازدید : 564 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

درمان کودک خجالتی

 

خجالت کشیدن کودک یک نوع رفتار کودک است . این رفتار برخلاف تصور بسیاری یک عیب یا نقص نیست . خجالتی بودن کودک به راحتی با تشویق و تربیت والدین قابل برطرف شدن است . در برخی از فرهنگ ها کمرویی و خجالتی بودن کودک ستایش نیز میشود و والدین به صورت ناخودآگاه یا خودآگاه  فرزند خود را خجالتی تربیت می کنند . بسیاری از این والدین سر و صدا کردن و شیطنت کودک را ناپسند و بی ادبی می پندارند و به جای داشتن کودک مودب او را خجالتی تربیت می کنند.

خجالت چیست ؟

 از نظر علمی احساس خجالت، یك واكنش طبیعی نسبت به افراد یا محیط‌های جدید است كه در حقیقت تركیبی از حس ترس و كنجكاوی را در خود دارد. به طور مثال شیرخواران و نوزادان یه صورت غریزی با دیدن غریبه‌ها روی‌شان را برمی‌گردانند یا گریه می کنند . این واکنش علاوه بر اینکه سبب گرفتن توجه از والدین می شود در راستای بقای کودک و در امان ماندن از خطر نیز بسیار حیاتی است.

 

نشانه های کودک خجالتی

 

رفتارهایی مانند زیر را اغلب مشاهده می کنیم:

 

خجالتی بودن كودكان بین1 تا 3 ساله  به این صورت است که به زمین نگاه می‌كنند و به پدر یا مادرشان می‌چسبند و حتی ممكن است در این شرایط به مكیدن انگشت شست بپردازند که این خود نشانه ای ازخجالتی بودن کودک است .برای درمان خجالتی بودن کودک 2 ساله میتوان او را به ارتباط با دیگران و جدا شدن از والدین و داشتن استقلال تشویق کرد.

 اما بیشتر بچه‌ها قبل از 3 سالگی به راحتی با همه ارتباط برقرار می‌كنند و به‌نظر بسیار اجتماعی می‌آیند و کودکان منزوی نیستند اما بعد از این سن، ترس بیشتر كودكان از غریبه‌ها شروع می‌شود و آن‌هاحس خجالت و شرمندگی را یاد می‌گیرند.

 

 برای درمان کودکان میتوان از مشاوران روانشناسیکودک و نوجوان از طریق مشاوره تلفنی و حضوری استفاده کرد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روانشناس کودک
سه شنبه 25 مهر 1396 ساعت 13:8 | بازدید : 290 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

تاثیر مشاوره روانشناسی بر روند تربیت کودکان

تربیت کودکان کاری بسیار بغرنج برای والدین است که میتواند هم بسیار ساده باشد و هم میتواند به یکی از چالش های والدین تبدیل شود و مقدار زیادی انرژی و وقت از پدر و مادر بگیرد

 

 

دلایلی که میتواند منجر به این اتفاق شود میتوان به صورت زیر نام برد

 

 

 

با توجه به مسائل فوق باید دقت داشت تا راهی را برگزید که هر خانواده با شرایط خود بتواند از عهده چالش های پیش آمده بر آید

 

 

متاسفانه به خاطر فرهنگ غالب و طرز فکر بسیاری از افراد جامعه لزوم مراجعه به روانشناس و مشاوره با او را درک نکرده و در موارد نادر و بسیار سخت شاید به مشاور مراجعه کنند غافل از اینکه مراجعه به روانشناس و مشاور میتواند به صورت فعال بسیاری از درگیری های ذهنی و وقتی و هزینه ای را کاهش داده و اتفاقا بسیار مفید باشد

 

 

 

نقش والدین در تربیت نوجوانان و کودکان

 

برای تربیت کودکان نیز همینطور است مراجعه بهروانشناس نوجوان و کودک میتواند بسیار مسیر پرورش کودک را راحت تر از گزشته نموده و حتی محیط خانواده را نیز آرام تر نماید

 

 

البته روانشناس متخصص کودک و نوجوان میتواند ارتباط بهتری با کودک برقرار نماید و حتی در مواقعی که کودک دچار اختلالاتی است درمان را نیز پیگیری کند

 

 

در بسیاری از مواقع مشکلات مابین والدین و نوجوان ریشه در اختلالات وادین دارد و تمرکز پدر و مادر بر کودک نه تنها مفید نبوده بلکه روز به روز شرایط را حاد تر میکند در این شرایط مراجعه به روانشناس کودک و خانواده میتواند راه چاره باشد

 

 

 

البته برای خانواده هایی که فرصت و شرایط مراجعه حضوری را ندارن میتوانن با روانشناس تلفنی و یا مرکز مشاوره تلفنی تماس گرفته و مسائل خود را مطرح نمایند و البته برای خدمات روانشناسی غیر حضوری امکان مشاوره تلفنی تخصصی کودک و نوجوان وجود دارد و مراکزی این خدمات را به صورت تخصصی ارائه میکنند .

 

 


موضوعات مرتبط: کودک , نوجوان , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جلوگیری از ترک تحصیل نوجوان و افت تحصیلی نوجوانان
چهار شنبه 19 مهر 1396 ساعت 19:40 | بازدید : 346 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

جلوگیری از ترک تحصیل نوجوان و افت تحصیلی نوجوانان

 

طبق آمار سازمان همکاری اقتصادی و توسعه جهانی ، سالانه از هر 2 نوجوان در حال تحصیل یکی ادامه تحصیل را رها می کند. جالب است که در این میان افت تحصیلی دانش آموز نقش بسیار کمی دارد و اغلب دانش آموزان ترک تحصیل کرده دارای هوش تحصیلی متوسط رو به بالایی هستند.

 

چرا این نوجوانان ترک تحصیل می کنند؟

 

دلایک رها کردن تحصیل دانش آموزان در کشور های پیشرفته و در حال توسعه آیا با هم فرق می کند؟

 

راه های جلوگیری از ترک تحصیل نوجوانان چیست؟

 

یکی از مهمترین دلایل ترک تحصیل موضوع افسردگی می باشد.  برخی از نوجوانان به دلیل شرایط خانوادگی و اجتماعی و حتی برخی از آنها به دلایل اقتصادی دچار افسردگی می شوند و هدف مشخصی را دنبال نمی کنند .

 میلشان برای چیز های خوبی که در گذشته می خواستند را از دست می دهند و آینده خود را به خطر می اندازند .

 

در حال حاضر موضوع افسردگی شیوع بیشتری بین نوجوانان داشته است بطوری که میتوان گفت اغلب نوجوانان دچار سردرگمی برای اهداف و زندگی آینده خود است. 

 

تکنولوژی نیز به شدت یافتن این سردرگمی دامن میزند . بطور مثال دیده می شود که پدیده افسردگی در بین نوجوانان در شبکه های اجتماعی به صورت یک امر مثبت تلقی می شود و نوجوانان برای دریافت توجه به راحتی خود را مانند افراد افسرده ، شکست خورده ، نا توان و بدبخت نشان می دهند.

 

راهکار بسیار موثری که می توان به والدین پیشنهاد داد صحبت کردن با فرزندان است . پدیده افسردگی به حدی جدی است که سازمان بهداشت جهانی شعار سال 2017 خود را " بیا حرف بزنیم" جهت درمان افسردگی قرار داده است.

 

 صحبت کردن نباید به صورت نصیحت وار و یا با پرخاشگری یا توهین باشد چرا که ممکن است نتیجه برعکس بگذارد . باید در درجه اول فضای صمیمی ایجاد کنند و سپس به فرزندانشان اجازه دهند که حرف بزند. نیازی به تصحیح کلمات ، برخورد ، و یا در کردن اظهار نظرات نیست. فقط کافی است روبروی فرزند بنشینند و به حرف های او گوش دهند.

 

در صورت نیاز می توانید از مشاوره تلفنی برای دریافت راهکار ها ی مناسب جهت تشویق به ادامه تحصیل و جلوگیری از ترک تحصیل نوجوانان با مشاوران متخصص کودک و نوجوان تماس بگیرید. 


موضوعات مرتبط: کودک , نوجوان , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یک فکر سمی : تفریح ، اتلاف وقت است
پنج شنبه 29 شهريور 1396 ساعت 10:0 | بازدید : 306 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )
تفریح ، اتلاف وقت نیست4

یک فکر سمی : تفریح ، اتلاف وقت است

تفریح ، اتلاف وقت است ؛ نظری که خیلی از کسانی که بشدت کار می کنند و برای خود و سلامت جسم و روان شان ارزشی قایل نمی شوند به آن اعتقاد راسخ دارند . پروفسوری ۵۰ ساله که عادت داشت هفته ای ۱۰۰ ساعت یا بیشتر کار کند دیدگاهش اینگونه بود که  برای او مهمانی ، ورزش کردن ، فیلم دیدن ، کنسرت ، تعطیلات ، بازی و هر سرگرمی دیگری اتلاف وقت بود .

این پروفسور می گفت « من به جای هدر دادن وقت ارزشمندم ، مجله می خوانم ، مقاله می نویسم ، آزمایش انجام می دهم و خلاصه کارهای با ارزشی می کنم . »

تنها استراحت وی روزنامه خوانی بود . هیچکس او را آدم خوشحالی نمی دانست و نمی گفت که او زندگی لذتبخشی دارد حتی خود پروفسور . در ضمن به نسبت وقت و نیرویی که صرف کارش می کرد ، از او قدردانی نمی شد و معمولا ترفیع او را عقب می انداختند .

تفریح ، اتلاف وقت نیست 1

تحلیل مشاوره از این فکر سمی « تفریح ، اتلاف وقت است »

خیلی از آدم ها مثل این پروفسور که معتقد تفریح ، اتلاف وقت است ، چون بیش از حد کار می کنند و فکر می کنند اگر بیست وچهار ساعت کار کنند خیلی پیشرفت خواهند کرد ، رفته رفته از پا در می آیند و فرسوده می شوند .

این گروه از آدم ها ، هدف زندگی را سخت کوش بودن و پیشرفت ، بردن ، ترقی ، رقابت و موفقیت به هر بهایی می دانند . آن ها خودشان را آدم های مفید و مولدی می دانند و معمولا بابت مولد بودن خود ، پاداش های ملموسی – مثل پول و لوازم زندگی – می گیرند .

اما بعضی از این آدم های مولد از این هم جلوتر رفته و وقت گذرانی را گناه دانسته و تفریح و سرگرمی را تنبلی ، تن پروری ، تن آسایی و بیعاری می دانند . آن ها فواید تفریح کردن را دست کم می گیرند و به اندازه کافی به خود استراحت نمی دهند تا هوشیاری و تمرکز خود را حفظ کنند .

این گروه از مردم ، علاوه بر این که می گویند تفریح ، اتلاف وقت است و تفریح را بی ثمر و بی فایده می دانند ، معتقدند تفریح ، آن ها را از هدف نهایی که تامین مالی و رسیدن به موقعیت شغلی خوب است ، باز می دارد . البته پول جمع کردن برای ایام طلایی بازنشستگی ، عمل معقولی است . اما این به تعویق انداختن ارضاء اشکالاتی هم دارد .

تفریح ، اتلاف وقت نیست3

ارزش قایل شدن برای همه ی لحظه های عمر

بعضی از آدم ها قبل از بازنشستگی می میرند ، یعنی چنان مریض احوال می شوند که نمی توانند از زحمات یک عمر خود لذت ببرند . عده ای هم سالها کار می کنند ولی به مال و اموالی که انتظار دارند نمی رسند . وانگهی بسیاری از بازنشسته ها نمی توانند از زندگی حداکثر بهره را ببرند چون این کار را نیاموخته اند !

معتادان به کار ، یک عمر کار می کنند ولی هرگز طعم تفریح و تفنن را نمی چشند و به هیچ چیز علاقه و دلبستگی پیدا نمی کنند .

چون کار و سرگرمی دو رکن زندگی سالم هستند ، بنابراین باید بین آن ها تعادل برقرار کنید . اگر واقعا از زیاد کار کردن لذت می برید ، زیاد کار کنید . ولی برای آن که فرسوده نشوید و فشار روانی ، شما را از پا در نیاورد ، با « هدر دادن » بخشی از وقت تان برای تفریح و تفنن ، تجدید قوا کنید . این اتلاف وقت شما را سرزنده و هوشیار کرده و کمک می کند کار های ضروریث خود را به نحو احسن انجام دهید .

یکی از بیماران مرکز مشاوره ی ما می گفت « من عاشق پیاده روی های طولانی هستم ولی هر وقت می خواهم پیاده روی کنم ، احساس گناه وجودم را می گیرد چون می بینم کارهای ناتمام زیادی دارم . » اما او غافل بود که پیاده روی طولانی ،سلامتی وی را تضمین می کند و باعث می شود سالیان متمادی به « کار های مهم » خودش برسد . او می توانست با انجام کارهای لذت بخش ، لدون آن که احساس گناه کند و با آمیختن کار و تفریح کیفیت زندگی خود را ارتقاء دهد .

تفریح ، اتلاف وقت است

توزیع رفتار و کیفیت زندگی

مطالعات روان شناسی نشان داده اند « توزیع رفتار ها » ( مثلا آمیختن کار و تفریح ) کیفیت و بهره وری زندگی را بالا می برد .

تفریح و بازی ، « باطری شما را شارژ می کنند » و تمرکز و اثر بخشی کارتان را بیشتر می کند . عده کمی می توانند بدون ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت ، تمرکز خود را بیش از دو ساعت حفظ کنند .

کسی که کاری را هشت ساعت مستمر انجام می دهد معمولا کمتر از کسی که هر یک ساعت یا بیشتر ۱۰ دقیقه استراحت می کند ( و در کل هفت ساعت کار می کند ) کارایی دارد .

 

جهت تماس و مشاوره تلفنی با روانشناس و مشاوران  متخصص ازطریق تلفن ثابت و بدون پیش شماره با 9092305983 تماس حاصل فرمایید.

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید.

 

 

 

بی وقفه کار کردن کارایی را کم می کند . هنگام استراحت هم باید کاری انجام دهید که با کار قبلی تان فرق دارد . برای مثال اگر روی مقاله ای کار می کنید یا یک کتاب دانشگاهی می خوانید ، در وقت استراحت ، کار دیگری مثل پیاده روی انجام بدهید یا به دوست تان تلفن بزنید چون انجام دادن این نوع کار های کاملا مختلف بیش از مثلا روزنامه خواندن یا حتی خواندن کتاب های فکاهی قوای شما را تجدید می کند .

یادتان باشد اگر تفریح را در زندگی خود جا ندهید ممکن است خیلی کار کنید ولی نتیجه ی کمی بگیرید .

 

تفریح ، اتلاف وقت است 2

پادزهرها

نجوا های درونی اصلاحی

« آدم ها به تفریح احتیاج دارند تا باطری خود را شارژکنند . »

« تفریح حق مسلم من است . »

« یکسره کار کردن برای هیچ کس خوب نیست . »

« کار زیاد ، یعنی نتیجه گیری کم . »

« کار برای زندگی ، نه زندگی برای کار »

« با تفریح مثمر ثمر تر خواهم بود . »

« خوشگذرانی اتلاف وقت نیست . »

« اگر امروز از زندگیم لذت نبرم ، شاید فردا دیر باشد . »

و در آخر مشاوره این نوید را می دهد که هر روز در مورد یک فکر سمی صحبت کرده و آن را تحلیل می کند به همین منظور می توانید با مراجعه به سایت ادامه ی مطالب را روزانه بخوانید .

مشاوره روانشناسی تلفنی

برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آرامش روحی در سفر
پنج شنبه 27 شهريور 1396 ساعت 10:0 | بازدید : 406 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

2وسایل-کافی-برای-سفر.

آرامش روحی در سفر

  • آرامش روحی در سفر چگونه فراهم می شود ؟
  • چه وسایلی برای سفر لازمند ؟
  • وسایل کافی برای سفر چقد می تواند در آرامش روحی در سفر موثر باشد ؟

وسایل کافی برای سفر ، مسافرت شما را آسان تر ، شیرین تر و بی دردسر تر می کند و آرامش روحی در سفر را برای شما فراهم می نماید  . عمر انسان کوتاه است . باید با شور و شوق و به فراوانی سفر کنیم .

هنگامی که یک طراح با استعداد معماری داخلی به دانشکده ی تحصیلات تکمیلی می رود معمولا جعبه های مقوایی پر از اشیای جور واجور ، جعبه های تزئینی ، ستون های چهار گوش ، گل ، کتاب ، کاست موسیقی و شمع هایش را با خود می برد .

زمانی که هم اتاقی جدیدش بعد از او وارد اتاق می شود ، معمولا تعجب می کند که چطور این همه وسیله را با خود به سفر آورده است . بعضی ها اینطورند با تمام تجهیزاتی که می دانند برایشان لازم است سفر می کنند چون آرامش روحی در سفر برایشان از هر چیزی مهم تر است .

 

وسایل کافی برای سفر 3

 

یک زوج وقتی برای ماه عسل به مسافرت رفته بودند ، تمام لباس هایشان را که دوست داشتند با خود بردند . آن ها فک می کردند که  لباس ها یقینا بیشتر از نیازشان باشد  . اما شما نمی دانید هوا چگونه خواهد شد  یا چه چیزی با روحیه ی شما متناسب است .

 

وسایل کافی برای سفر اسبابی برای آسایش و آرامش روحی در سفر

گرچه خرد به ما توصیه می کند خودمان را در لا به لای بار و بندیل دفن نکنیم ، اما بعضی عاشق وسایلشان  هستند و سفر را دوست دارند . آن ها هر وقت سبک سفر می کنند ، پشیمان می شوند . پس از اینکه اطرافیانشان به آن ها می گفتند که وسایل زیادی را برای سفر با خود می برند تصمیم گرفتند در مسافرت های بعدی سبک تر سفر کنند .

همین زوجی در که بالا گفتیم در مسافرت اخیرشان ، بسته بندی سبکی داشتند ، که فقط برای پنج شب و روز کافی بود . با خوش بینی امیدوار بودند  روزها آفتابی و شب ها گرم باشد ، اما با هوایی به شدت بارانی ، سرد و همراه با وزش باد روبرو شدند .

 

آرامش روحی در سفر

 

آن ها می بایستی به جای لذت بردن از موزه یا یک کافه ، بخاطر آب و هوا به بازار می رفتند. برای خرید یک بادگیر زشت خاکستری با کلاهی که باید در تمام ایام بر سرشان می بود ، پولی اضافی پرداخت کنند . اگر لباس بارانی دلخواهشان همراهشان بود ، چقدر راحت تر بودند و با تغییر امور احساس بهتری داشتند و شیک پوش تر هم بودند . اگر آماده باشید ، خوشحال ترخواهید بود .

 

مشاوره تلفنی راهنمای شما برای کسب آرامش روحی در سفر

اگر به یک مسافرت خاص می روید ( مثلا ماه عسل ) و اهل تجهیزات و وسابل کافی برای سفر هستید ضمن اینکه دوست دارید راحت و آسان سفر کنید و در پی آرامش روحی در سفر هستید ، می توانید به راحتی با یک تلفن به مرکز مشاوران هیروو ، مشاوره تلفنی داشته باشید و با خیال راحت و ایمن از هرگونه کم و کاستی در سفر برای وسایل ، سفر خوبی را تجربه کنید . برای این کار می توانید با شماره تلفن ۹۰۹۲۳۰۵۹۸۳ تماس برقرار کرده و از خدمات مشاوره در زمینه ی کسب آسایش و آرامش روحی در سفر و مسافرت و سوالات دیگر بهره مند شوید .

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید.

 

آن چه فکر می کنید ممکن است . لازم شود ، همراه خود ببرید .  همواره با یک فرهنگ لغت با جلد کاغذی مسافرت کنید  . مثلا اگر خانم باشید با خود روسری ، جواهرات ، ساعت سفری ، لباس شنا، بارانی و یک چتر بردارید . قبل از ورود به یک کشور بیگانه مقدار کمی از پول رایج آن کشور فقط چند سکه به اندازه ی اجرت باربری که وسایلتان را در فرودگاه حمل کند همراه خود داشته باشید . اضطراب را کاهش می دهد .

 

 

اگر زندگی ، آرامش و آسایش برایتان مهم است ،سفر کنید .

یک شغل با انگیزه داشته باشید ؛ فرزندانی به دنیا آوردید ؛ یک حیوان خانگی داشته باشید . اگر گلدان گیاه دارید به آب نیاز دارید، یک کتاب خانه ی شخصی داشته باشید ؛ مهمانی شام برگزار کنید و اشیای بی روح را فقط به دلیل آن که دوست دارید جمع کنید .

 

وسایل کافی برای سفر 4

 

زیبایی هایی دور خودتان که خودتان ایجاد کرده اید ، روح شما را تقویت می کنند . با خود بگویید من زمان کوتاه و زودگذری در این سیاره حضور دارم . علاقه ای به چشم پوشی از لذت های مادی ندارم . هنگامی که آخرین نفس خود را کشیدید ، دیگر نمی توانید هیچ یک از اشیایی که موقتا در اختیار دارید ، همراه خود ببرید .

اکنون تنها زمانی است که لذت بردن از این مایملک شما را خوشحال می کند . هرگز از مسافرت با وسایل کافی پشیمان نمی شوید .

 

مشاوره روانشناسی

برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو


موضوعات مرتبط: روانشناسی , جوان , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ناهماهنگی والدین در تربیت فرزندان
چهار شنبه 13 شهريور 1396 ساعت 10:0 | بازدید : 334 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

ناهماهنگی والدین در تربیت فرزندان

ناهماهنگی والدین در تربیت فرزندان  ؛ پدر مانی ۱۰ ساله ، با بودن کامپیوتر در اتاق پسرش مخالف است . مانی سعی میکند پدر را قانع کند تا راضی شود به او می گوبد :  اما مامان گفت می تونم این کارو بکنم .

مادر فرید ۱۲ ساله ، اجازه نمی دهد که او به همراه دوستانش به فروشگاه برود و تاکید دارد باید با برادر بزرگترش برود . اما فرید می گوید : پدر گفت ، می تونم برم . نمونه هایی هستند در ناهماهنگی والدین در تربیت فرزندان .

مهم نیست که شما ازدواج موفقی دارید و روابط شما با همسرتان عالی است . این واقعیتی است که در برخی مسایل ، با همسر خویش اختلاف نظر داشته باشید و زمانی که با مسایل مربوط به تربیت بچه ها مواجه می شوید ، این اختلافات بروز می کنند و ناهماهنگی والدین در تربیت فرزندان پیش می آید : چی باید بخوری ؟ کی باید بخوابی ؟  آیا بچه ها به قدر کافی بزرگ شده اند که شب را با دوستانشان بگذرانند ؟ یا می توانند موبایل داشته باشند ؟

 

ناهماهنگی والدین در تربیت فرزندان 1

 

عملکرد صحیح در مقابل ناهماهنگی والدین در تربیت فرزندان

چه باید کرد وقتی مادر می گوید :« بله » و پدر می گوید : « نه » و یا برعکس ؟ در برخی خانواده ها یکی از والدین تصمیم نهایی را اتخاذ می کند . یکی از پدر ها می گفت : « این روش خوبی است چون ، از تنش های بوجودد آمده جلوگیری می کند ، اما راهبرد کاملی نیست . »

 

جهت تماس و مشاوره تلفنی با روانشناس و مشاوران  متخصص ازطریق تلفن ثابت و بدون پیش شماره با 9092305983 تماس حاصل فرمایید.

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید.

 

پدر دیگر معتقد بود : « در این گونه مواقع برخی اوقات دخالتی نمی کنم و تصمیم گیری را به همسرم می سپارم و بعد متوحه می شوم به طور مثال ، پسرم چند ساعت تلوزیون تماشا می کند ، احساس می کنم باید جلوی این کار را بگیرم . وقتی به همسرم اعتراض می کنم می گوید : اگر این کار را بکنم گریه میکند . در این جا اختلاف ما شروع شده و منجر به جرو بحث می شود . »

 

ناهماهنگی والدین در تربیت فرزندان

 

اگر شما هم دچار این مشکل شدید و با مساله ناهماهنگی در تربیت فرزندان مواجه شدید می توانید از روش هایی که مشاوره ارایه می دهد و در شرح ذیل آمده است ، استفاده کنید :

  • با همسرتان در زمانی مناسب صحبت کنید و سعی کنید حرف شما منطقی باشد . اگر واقعا به درستی حرفی که می زنید ایمان دارید ، می توانید روش های دیگر را نیز را امتحان کنید . به طور مثال اگر تصور می کنید کودک شما نباید فست فود بخورد ، می توانید کمی در این خصوص تجدید نظر کنید ، آن ها را در منزل تهیه کنید . از مواد سالم تری استفاده کنید .
  • اگر فرصتی برای مذاکره و یا صحبت کردن ندارید و فرزندتان چیزی از شما می خواهد که به هیچ عنوان نمی خواهید پاسخ مثبت دهید ، باصدای آرام به او بگویید اول از همه باید با پدر یا ماردت صحبت کنم . این کار باعث شده تا شما با همسرتان مشورت کرده ووقتی توافق حاصل شد آن را به اطلاع فرزندتان برسانید .
  • اگر امکان دارد ، سعی کنید از فرزندتان نیز کمک بخواهید تا با یکدیگر مسایل را حل کنید . با این روش رضایت همه جانبه ، حاصل می شود . به طور مثال ، مانی راجع به کامپیوتر با والدینش بحث و گفتگو کرد . او قول داد اگر کامپیوتر در اتاقش باشد ، مانند قبل ، اول تکالیف مدرسه را انجام دهد بعد در اوقات فراغت ، با استفاده از کامپیوتر با دوستانش چت کند . والدین او در ابتدا چت روم های دیگر را قفل کردند و سپس اجازه ی این کار را به مانی دادند . بعد از چند روز ، مشاهده کردند چگونه مانی طبق قولی که داده اول دروس مدرسه را انجام می دهد و سپس با کامپیوتر بازی می کند .

نتایج گفتگوی فرزندان با والدین و حل مساله

ممکن است شما هنوز متقاعد نشده اید که کامپیوتر را در اتاق فرزندتان قرار دهید . می توانید با او صحبت کرده و تصمیم بگیرید که چه زمانی و چگونه می توان از آن استفاده کرد .

والدین فرید او را درباره ی فروشگاه رفتن دخیل کردند . او به مادرش گفت : اگر الان با دوستام بیرون نرم اونا فکر می کنند من آدم تنبلی هستم . مادر بعد از شنیدن این حرف متعجب شد و دلیل حرف های او را متوجه نمی شد .

مادر به فرید گفت : تو هنوز سن کمی داری و نمی خواهم حرف دیگری بشنوم .فرید یک ایده دیگری را بیان کرد : شما هم می توانید به فروشگاه بیایید و مواظب من باشید . پدر ومادر قبول کردند و فرید به جای اینکه عصبانی و ناامید شود ، حس خوبی پیدا کرد .

 

 مشاوره روانشناسی

برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو


موضوعات مرتبط: روانشناسی , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عشق و محبت به فرزندان
جمعه 29 مرداد 1396 ساعت 10:0 | بازدید : 337 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )
عشق و محبت به فرزندان

عشق و محبت به فرزندان

عشق و محبت به فرزندان سوای بسیاری از محسنات دیگر ، انسان ها را به هم پیوند داده ، آن ها را در مجموعه ی خانواده ی انسانی قرار می دهد .

اما ، مهمتر از آن ، دوست داشتن دیگران وسیله ای است تا خود را دوست بداریم . با توجه به فرمان الهی که  « همسایه را به اندازه خودتان دوست بدارید . » معلوم است برای انسان خوب بودن ، قبل از هر چیز باید نسبت به خود احساس خوبی داشته باشیم . باید احساس ارزش کنیم ، همان کیفیتی که در اثر محبت درست و به جای پدر در حق دخترش می شود .

 

عشق و محبت به فرزندان 2

به کودکان محبت کنبد تا تصور ذهنی مثبتی بدست آورند

عشق و محبت به فرزندان ابتدایی ترین راهی است که می تواند فرزندانمان را در مسیر رسیدن به تصویر ذهنی مثبت کمک کند . اما راه های دیگری هم وجود دارد . می توانیم به آن ها کمک کنیم تا مهارت ها و استعداد هایشان را افزایش داده ، از کارشان احساس غرور و افتخار کنند که این منبع مهمی از عزت نفس است . می توانیم آن ها را تشویق به یافتن دوستانی کنیم که آ نها را به خاطر آن چه هستند قبول کنند . می توانیم کیفیات خوب و نقاط قوتشان را که خود توانایی دیدنشان را ندارند ، به آن ها نشان دهیم . می توانیم بیش از آن چه گله و شکایت و انتقاد می کنیم ، تحسین و قدرشناسی کنیم .

برای استفاده از خدمات مشاوره کودکان و خانواده مشاوران هیروو ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با شماره 9092305983 تماس حاصل فرمایید

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

اشخاص محروم از محبت ، اشخاصی که به خواسته هایشان توجهی نمی شود ، با همه ی توانایی های استدلال اخلاقی در محبت به دیگران و برآوردن خواسته های دیگران و اطرافیان با دشواری روبرو هستند .

 

عشق و محبت به فرزندان 1

محبت به فرزندان و نتیجه ی آن در رفتار با دیگران

ازین رو به فرزندان خود محبت و توجه کنید ، از آن ها حمایت و برایشان وقت صرف کنید تا خود را انسان های مستقل و شایسته ای ببینند که می توانند روی پای خود بایستند و محتاج تصدیق و تایید این و آن نباشند .

به آن ها محبت کنید تا احساس عشق و محبت کنند . محبت به فرزندان در تربیت آنان تاثیر بسزایی دارد و می تواند نقش پررنگی داشته باشد . محبتی که کودک را در کسب یک تصویر دهنی مناسب کمک می کند . با ایجاد احساس ارزش و ارزشمند بودن به او اتکای به نفس و قدرت می بخشد .

 برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو


موضوعات مرتبط: کودک , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منتشرکنندگان تصاویر خصوصی دیگران
سه شنبه 24 ارديبهشت 1396 ساعت 17:17 | بازدید : 452 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

 

چه افرادی با چه نوع خصوصیات شخصیتی اقدام به پخش کردن عکس دیگران می کنند قصد و نیت منتشر کردن عکس دیگران در اینترنت چگونه در افراد مختلف ایجاد می شود

پخش فیلم خصوصی سوشا مکانی – دروازه‌بان تیم پرسپولیس – چند وقت اخیر سر و صدای زیادی به پا کرد که جریاناتش هنوز هم ادامه دارد. قشرهای مختلف جامعه واکنش‌های متفاوتی به این جریان نشان داده‌اند. عده‌ای از افراد مستقیما در دست به دست کردن این فیلم نقش داشته‌اند و عده‌ای به عکس، با تشکیل کمپین و انتشار اطلاعیه‌هایی با این مضمون که «وارد حریم خصوصی دیگران نمی‌شوم» به نوعی اعتراض خود را به این جریان نشان دادند و سعی کردند در فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از وقوع دوباره اتفاقاتی این چنینی پیشقدم شوند.

البته این اولین بار نیست که چنین اتفاقی رخ داده و گاهی اوقات افرادی که در این دام گرفتار می‌شوند به یک اصل مهم روانشناسی بی‌توجه هستند و حلقه‌های دوستی و صمیمیت‌شان در هم تنیده می‌شود. در روانشناسی موضوعی وجود دارد که بر اساس آن باید روابط‌تان با آدم‌های اطراف را مرز‌بندی کنید و افراد مختلف را خیلی زود به حریم خصوصی‌تان راه ندهید. در اینجا به شما می‌گوییم که جریان حلقه‌های ارتباط و صمیمیت آدم‌ها از چه قرار است و چطور باید از ورود افراد غریبه به حریم خصوصی  پیشگیری کنیم. علاوه بر این دکتر بهزاد تریوه، روانشناس و مشاور خانواده، درباره جزییات حریم خصوصی بیشتر  توضیح می‌دهد و  می‌گوید چه افرادی به حریم خصوصی دیگران تجاوز می‌کنند.

 

حلقه‌های صمیمیت را بشناسید

نموداری که می‌بینید حلقه‌های روابط و صمیمیت نام دارد که حد و مرز میزان نزدیکی و صمیمیت با افرادی را که در زندگی اجتماعی ما نقش‌های متفاوتی دارند مشخص می‌کند. این نمودار از حلقه با رنگ‌های متفاوت تشکیل شده است.

– مرکزی‌ترین حلقه دایره که بنفش‌رنگ است مربوط به ماست و فقط خود ما در آن قرار داریم.

– در حلقه بعدی که آبی‌رنگ است افراد درجه یک خانواده قرار می‌گیرند که نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین افراد در زندگی اجتماعی ما محسوب می‌شوند.

–   حلقه بعدی سبزرنگ است و شامل صمیمی‌ترین دوستان ما می‌شود.

–  در حلقه بعدی که زردرنگ است دوستان ما قرار دارند.

–  در حلقه نارنجی‌رنگ همکاران، آشنایان و افرادی که آنها را می‌شناسیم جای می‌گیرند.

–  حلقه آخر که قرمز رنگ است شامل افراد غریبه است که هیچ آشنایی و شناختی روی آنها نداریم و باید به شدت مراقب‌شان باشیم.

شاید یکی از دلایلی که به حریم خصوصی افراد تجاوز می‌شود این باشد که خود آنها نتوانسته‌اند به خوبی برای میزان صمیمیتی که باید با اطرافیان‌شان داشته باشند و مقدار اعتمادی که باید به آنها بکنند، حد و مرز مشخصی قائل شوند.

طبیعی است هر چه افراد در حلقه‌هایی قرار می‌گیرند که به مرکز دایره نزدیک‌ترند میزان صمیمیت و اعتماد ما هم به آنها می‌تواند بیشتر شود. بنابراین باید با افرادی که در حلقه‌هایی قرار می‌گیرند که از مرکز دایره فاصله بیشتری دارند، صمیمیت کمتری داشته باشیم و در تنظیم روابط‌مان با آنها حد و مرز دقیق‌تری را تعیین کنیم چون شناخت و اعتمادمان نسبت به آنها کمتر است.

 

یک فضای نامرئی در اطراف شما

حریم خصوصی یک فضای نامرئی است که دور تا دور هر شخص به صورت حائل وجود دارد که آن فرد دوست دارد در آن فضا عادی و آزادانه رفتار کند و اگر فردی وارد این حریم بشود در او واکنش هیجانی فیزیولوژیکی ایجاد می‌شود. ضربان قلب او بالا می‌رود و احساس تنیدگی کرده و از این موضوع احساس ناراحتی می‌کند. این فضا می‌تواند منزل، اتومبیل، اتاق شخصی یا هر فضایی که فرد احساس می‌کند نوعی مالکیت معنوی روی آن دارد، باشد.

 

به تعداد آدم‌های روی زمین حریم خصوصی وجود دارد

روانشناسان معتقدند که فضا و حریم شخصی به فرهنگ جامعه‌ای که افراد در آن رشد کرده و زندگی می‌کنند بستگی دارد و حد و حدود آن در فرهنگ‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. شاید بتوان به تعداد فرهنگ‌ها، کشورها و یا اصلا به تعداد همه آدم‌های روی کره زمین برای حریم شخصی تعریف و حد و حدود تعیین کرد اما میان همه این تعریف‌ها یک نکته مشترک وجود دارد؛ هیچ‌کس دوست ندارد توسط دیگران اذیت بشود و آرامش و آسایش‌اش به خاطر تجاوز به حریم خصوصی‌اش به هم بریزد.

 

وقتی حریم‌تان تهدید می‌شود

بخشی از بررسی‌ها و تحقیقات نشان داده است که شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان بیشتر از اینکه اثرات مثبت و سازنده داشته باشند اثرات منفی و سوء روی روابط بین فردی و خصایص و ویژگی‌های انسانی می‌گذارد. افراد بدون اینکه خودشان متوجه باشند با وارد شدن در شبکه‌های مجازی به جای بهبود و ارتقای روابط بین فردی به روابط اجتماعی خود به‌طور غیرمستقیم لطمه می‌زنند.

 

فضای مجازی آدم ها را بی‌پروا می‌کند

در دنیای حقیقی هنگامی که فردی می‌خواهد پشت سر یک نفر بدگویی کند یا وارد حریم او بشود – مثلا بدون اجازه وارد اتاق‌اش بشود – فضایی را لازم دارد که شخص مورد نظر از آن خیلی دور باشد و حین انجام این کار مدام این استرس و اضطراب را دارد که اگر او ناگهان از راه برسد باید چه کند؟ اما در فضای مجازی چهره و شخصیت افراد به صورت حقیقی و رودررو عرضه و شناخته نمی‌شود بنابراین این استرس در فرد پایین می‌آید و فرد آسان‌تر می‌تواند وارد حریم خصوصی دیگران بشود.

افراد با اطمینان به اینکه دیده نمی‌شوند، شخص مورد نظر هرگز متوجه نمی‌شود که آنها این کار را کرده‌اند و هیچ عواقبی برای آنها در پی ندارد بی‌پرواتر   این کار را انجام می‌دهند.

 

چه شخصیت هایی عکس های دیگران را پخش می کنند؟

چه فرقی می‌کند من این کار را بکنم یا خیر؟ توجیه این افراد این است که من هم اگر ارسال نکنم دیگران این کار را می‌کنند. اما این ویژگی در بعضی از شخصیت ها بیشتر دیده می شود.

توجه طلب: افرادی که دست به انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی دیگران می‌زنند در برقراری و ایجاد ارتباطات واقعی و اجتماعی ناکارآمد و ناکام هستند و چون به لحاظ واقعی قادر نیستند بازتاب و نتیجه ارتباطات اجتماعی خود را به دست بیاورند دوست دارند به این وسیله خودشان را بیشتر مطرح کرده و توجه بیشتری را به سمت خود جلب کنند. درواقع این افراد چون چیزی برای عرضه کردن ندارند دست به این کار می‌زنند تا دقت و توجه بیشتری از دیگران نصیب‌شان شود.

پوچ‌گرا: اشخاصی که فلسفه و ایدئولوژی خاصی در ذهن‌شان ندارند و عادت به مصرف‌گرایی دارند هر چه به دست‌شان می‌رسد و به خوردشان داده می‌شود را بدون هیچ تعقل و تفکری می‌پذیرند. این افراد چون معنا، مفهوم و هدف خاصی در زندگی‌شان ندارند و دچار نوعی پوچ‌گرایی هستند بدون هیچ اندیشه‌ای دست به انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی دیگران می‌زنند.

لذت‌جو: از آنجا که این افراد به دنبال خوشی و لذت هستند هنگام انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی دیگران تنها به لذتی که از این کار نصیب‌شان می‌شود فکر می‌کنند و چون به تبعات آن نمی‌اندیشند خیلی آسان این کار را انجام می‌دهند. این افراد هیچ مسئولیتی را در برابر حقوق دیگران نمی‌پذیرند.

منفعل- پرخاشگر: افرادی که به‌طور طبیعی منفعل و بزدل هستند و کار خاصی از آنها برنمی‌آید در مواردی برای تخلیه کردن تکانه‌های پرخاشگرانه‌ سرکوب‌شده به کارهای این‌چنینی مثل بی‌آبرو کردن دیگران دست می‌زنند. عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی دیگران می تواند برای تخلیه هیجانات سرکوب‌شده این افراد خوراک مناسبی باشد.

ضداجتماعی: شخصیت‌های ضداجتماعی از آزار رساندن به دیگران، تجاوز به حریم آنها و به هم زدن آسایش و آرامش آنها لذت می‌برند.

هیجان‌زده: این افراد زود هیجان‌زده می‌شوند و فقط برای تجربه هیجان ناشی از انتشار مل خصوصی دیگران دست به این کار این می‌زنند.

 

فرهنگ‌سازی کنید

اگر با لورفتن حریم خصوصی دیگران مخالف هستید از طریق انتشار مطالب و اطلاعیه‌هایی به قبح این مسأله اشاره و افراد را از عواقب و پیامدهای منفی آن باخبر کنید تا به تدریج احترام گذاشتن به حریم خصوصی دیگران در افراد جامعه درونی و فرهنگ رعایت حریم شخصی دیگران ایجاد بشود.

 

بی تفاوت نباشید

هنگام رویارویی با افرادی که دست به این کار می‌زنند بی تفاوت نباشید، صریحا آنها را از این کار نهی کنید و به کارشان عکس‌العمل منفی نشان دهید تا  کاملا متوجه بشوند از این کار خوشتان نیامده و اعتراض‌تان را به‌گونه‌ای بیان کنید تا آنهابه عمل و عواقب آن بیندیشند. شاید برای شما هم پیش بیاید، پس خودتان را جای فردی بگذارید که عکس هایش در حال لو رفتن است و فرد خاطی را متوجه اشتباهش کنید.

 

کمپین تشکیل دهید

با تشکیل دادن کمپین و عضو شدن در آن رای منفی خودتان را نسبت به این جریان ثبت و در فرهنگ‌سازی کردن در این زمینه شریک شوید.

 

در این کار زشت شریک نشوید

وقتی عکس، تصویر یا فیلمی مربوط به زندگی خصوصی دیگران به دست‌تان می رسد بدون اینکه آن را ببینید، نابودش کنید. سپس مخالفت خودتان را به شخص یا اعضای گروهی که آن را انتشار داده است صریحا اعلام کنید

برای مطالعه مطالب بیشتر، اینجا را کلیک نمایید.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

نظر شما درباره وبلاگ؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 177
بازدید ماه : 802
بازدید کل : 40493
تعداد مطالب : 160
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاوران هیروو و آدرس heiroo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 160
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 2
:: باردید دیروز : 3
:: بازدید هفته : 177
:: بازدید ماه : 802
:: بازدید سال : 3290
:: بازدید کلی : 40493