اثرات روان‌شناختی مرگ والدین بر فرزندان
مشاوره روانشناسی
اثرات روان‌شناختی مرگ والدین بر فرزندان
یک شنبه 5 آذر 1396 ساعت 14:59 | بازدید : 181 | نویسنده : heiroo | ( نظرات )

تاثیر مرگ مادر برکودک :

پس از مرگ مادر ، چگونه با کودک رفتار کنیم ؟

مرگ مادر چه تاثیر در کودک می گذارد ؟

چگونه با کودکی که والد خود را از دست داده برخورد کنیم ؟

با مواجه شدن با این شرایط چه باید کنیم ؟

مرگ مادر :

مرگ عامل فشار و استرس است که اگر با مرگ مادر یا پدر همراه شود ، از سخت ترین حوادثی است که در آینده کودک تاثیر می گذارد که در این شرایط کودک باید حمایت  شود و اتفاقات را در حد فهم کودک توضیح دهیم .کودکان تا قبل از دبستان ، مرگ را قابل برگشت می دانند و تصوری ندارند .

با مرگ مادر در قدم اول ؛ باید خاتمه زندگی را توضیح دهید و به او بگویید که مادر نمی تواند کارهایی که انجام می داد را انجام دهد زیرا مرده است و ما هم دیگر نمی توانیم آنها را ببینیم و مسلما رابطه ای که داشتیم را از دست خواهیم داد .

بطور طبیعی کودکی که در تمام وقت مادر او را در آغوش می گرفته و از او مراقبت می کرده و در تمام کارها همراه او بوده است و به کودک غذا یا هدیه میداده ، که با نبود مادر ، کودک احساس دلتنگی می کند و آن احساس امنیت را نسبت به دنیا از دست می دهد و بیشتر تمرکز می کند که چگونه مراقبت می شود .

مشخصا کودکان پیش دبستانی 4تا6 ساله نیز قادر به درک کردن و آگاهی از رفتار خود نیستند و نمی توانند احساسات و هیجانات خودشان را کنترل کنند و فقط می داند که هرفردی با فرد دیگر تفاوت دارد .

کودک در این سن بطور واضح درباره مرگ مادرش دچار فقدان ،افسردگی ، شوک عاطفی و حالتی بهت زده می شود . بااینکه کودک مرگ را جدایی می داند ولی بر رفتار اعضای خانواده و دیگران که مراقبش هست تمرکز دارد و  بازخورد میگیرند .

احساس کودکان زیر سه سال به خودشان ، براساس آن توجهی است که ما به آنها می دهیم . کودکان نیاز دارن که از آنها مراقبت شود آنها درک اینرا ندارند که والدین اگر فوت می شوند داوطلبانه و به خواست خودشان نیست که باید به او توضیح دهید .

کودکی که والد خود را از دست می دهد هنوز این اتفاق را باور نکرده است و در مرحله ناباروری است ولی در آخر بعد از یک تا دو سال خود را سازگار می کند .

مرگ مادر چه تاثیری بر کودک می گذارد ؟

آشفتگی روانی یکی از مهمترین اثرات مرگ والدین که با اندوه ، اضطراب و استرس همراه است که با وجود پدر یا مادر بازمانده ، کودک بهتر با این آشفتگی کنار می آید . اغلب کودکان در این شرایط از نزدیکان خود به سختی جدا می شوند و در بدترین حالت کودک همیشه احساس درد یا فقدان را لمس می کند و عزت نفس ندارد که در دختران موجب افزایش افسردگی و در پسران احساس استقلال می شود .

از اثرات دیگر می توان گفت مرگ زودهنگام در میان کودکانی که پدر و مادر آنها به جای مرگ طبیعی با عوامل غیر طبیعی مردند بیشتر است . گاهی نیز موجب خودکشی خواهد شد .

چگونه با کودکی که والد خود را از دست داده برخورد کنیم ؟

کودک را در انتظار نگذارید و به هیچ عنوان نگویید که (مادر یا پدر) آدم خوبی بوده است و به سفر یا به بهشت رفته است ؛ چراکه کودک تصور می کند که آدمهای خوب میمرند و این میل به خودکشی را در او شکل می دهد .

به او مسئولیت سنگینی ندهید ؛ این کار بار هیجانی نامطلوبی دارد .

به کودکی که 9سال به بالا است اجازه دهید که در مراسم سوگواری شرکت کند و احساساتش را بروز دهد .

با او درباره ی اتفاقی که رخ داده صحبت کنید و به او توضیح دهید که چی شده است و در این شرایط تصمیمات مهمی نگیرید . بطور مثال : خانه را عوض نکنید و وسایل فرد مرده را از بین نبرید که این عاملی برای عقده ای شدن کودک می شود در عوض به او احساس امنیت و توجه دهید یا یک یاد بود از متوفی به کودک بدهید و او را تنها نگذارید .

با کودکی که والد خود را از دست داده است چه باید کنیم ؟

 به کودک تعریف ساده ای از مرگ دهید و او را به خیال پردازی نندازید و اجازه دهید با واقعیت روبه رو شود و به او اطلاعات غلطی ندهید .

مرگ را برای کودک مبهم نکید و مراقب کلماتی که بکار می برید باشید و سعی کنید مشکلات را بزرگ جلوه ندهید و از گفتن خاطرات بد بپرهیزید .

گریه کردن در مقابل کودک نباید بصورت هیجانی و وحشتناک باشد .

در چنین شرایطی سعی کنید کودک را بیشتر مورد توجه و حمایت قرار دهید و اگر علائم افسردگی یا رفتارهای نامطلوب در کودک مشاهده کردید لازم است که به یک متخصص روانشناس یا مشاوره کودک مراجعه کنید و در صورت نیاز سریع و عدم دسترسی می توانید با مرکز مشاوران تلفنی و آنلاین تماس بگیرید .




موضوعات مرتبط: روانشناسی , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

نظر شما درباره وبلاگ؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 27
بازدید هفته : 42
بازدید ماه : 31
بازدید کل : 40556
تعداد مطالب : 160
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاوران هیروو و آدرس heiroo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 160
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 4
:: باردید دیروز : 27
:: بازدید هفته : 42
:: بازدید ماه : 31
:: بازدید سال : 3353
:: بازدید کلی : 40556